Det började vid ett vägprojekt i Karlstad, Vikenförbindelsen, där Anders Junghage var med som konsult. Flera regnbäddar byggdes men vid slutbesiktningen upptäcktes det att många av kantstenarna hade blivit påkörda av lastbilar med följd att de hade vält. Det i sig var inget nytt, det händer ofta.
– Det gjorde mig så frustrerad. Efteråt sa man att kantstenarna behövde förankras på baksidan. Då slog det mig och jag kom på den här lösningen, säger Anders Junghage.
I vanliga fall används betong vid kantstenarna i trottoarer, regnbäddar och annat för att hålla dem på plats. Betongen funkar också som motstöd, den används för att se till att kantstenarna blir kvar även vid påkörningar. Men Anders Junghages uppfinning fungerar på ett annat sätt.
– Rent tekniskt är det en ganska enkel uppfinning. Du för in kraften in i körbanan i stället för att du har ett motstöd som ska stå emot påkörningarna.
Anders Junghage arbetar som konsult och rådgivare i frågor som rör sten. Han är också delaktig i arbetet med AMA Anläggning och särskilt de frågor som rör natur- och marksten. I gruppen har frågan om kantsten vid regnbäddar diskuterats en hel del.
– En sak har ständigt varit aktuell: hur får vi kantstenen att sitta fast i våra regnbäddar? För en regnbädd är konstruerad så att insidan av kantstenen syns. Använder du betong där blir inte bara motstödet dåligt, utan infiltrationskapaciteten i bädden påverkas negativt, säger Anders Junghage.
De lösningar som hittills hade tagits fram har ofta varit dyra och komplexa att utföra.
Med den lösning Anders Junghage har tagit fram ska det vara mycket enklare. Den består av tre delar: en länkarm, en bakplatta och en frontplatta. Länkarmen i metall kilas in i fogen på kantstenarna och bakplattan sitter parallellt med baksidan på kantstenen. Bakplattan håller emot vid en påkörning och kraften förs tillbaka till körbanan igen via länkarmen. Frontplattan ligger på bärlagret, vilket sedan täcks över av slitlagret i asfalt.
För att se om idén var patenterbar utfördes en omvärldsanalys av jurister och efter positivt besked lämnade Anders Junghage in en ansökan om patent.
Förutom att lösningen är enkel att använda ger den också mycket materialbesparingar, menar Anders Junghage.
– Du slipper använda betong runt kantstenarna, vilket du tjänar jäkligt mycket koldioxidutsläpp på. Du behöver inte heller ha så djupa kantstenar, utan kan minska höjden på dem.
Under tiden patentansökan varit under behandling har Anders Junghage bildat företaget Locstone, vilket ska sälja produkten. Dessutom har uppfinningen testats på en provväg där kanten kördes på av en vägvält. Inom några veckor ska de första produkterna också börja levereras till kunder.
Responsen har varit positiv och han har fått prata om uppfinningen på flera olika plattformar.
– Jag är glad att jag kom på det. Till och med lite stolt.