Det var i förra veckan som regeringen beslutade om att fem olika järnvägsprojekt kan planeras för att byggas. Det som kommer att påbörjas snarast är upprustningen av tunnlarna mellan Flemingsberg och Järna i Stockholmstrakten. Här är det planerat att tunnlarna ska vidgas för att vissa typer av godstrafik inte ska begränsas. Det arbetet tidigareläggs för att kunna utföras samtidigt som andra planerade underhållsåtgärder och kan börja byggas under perioden 2023–2024.
Samtidigt har det beslutats om byggstart för en utbyggnad av kapaciteten på Västra stambanan, på sträckan Laxå-Alingsås. Sammanlagt ska fem förbigångsspår byggas för att öka framkomligheten. Tanken är att byggstarten får göras under perioden 2028–2033.
Regeringen ger också klartecken för tre andra större järnvägsbyggen. En är utbyggnaden av järnvägen till fyra spår på den 23 kilometer långa sträckan mellan Stockholms länsgräns och Uppsala. Det ska få börja byggas under perioden 2025–2027.
En annan är upprustning och elektrifiering av den befintliga järnvägen mellan Älmhult och Olofström samt att ny järnväg byggs från Olofström till Blekinge kustbana. Något som kan börja byggas 2028–2033.
Den sista är att bygga ut järnvägen från Maria station norr om Helsingborg till Helsingborg C till dubbelspår. Det är den sista sträckningen av Västkustbanan mellan Malmö och Göteborg där det i dag är enkelspår och som ännu inte börjat byggas ut till dubbelspår. Det kan få börja byggas någon gång 2028–2033.
Fler steg återstår dock för en del av projekten innan de kan börja byggas. Bland annat måste en järnvägsplan i flera fall först godkännas.