Varan har lagts till i varukorgen
Bygget av fyrspår görs med höga hållbarhetsmål
nedsankt-spar-fyrsparet_lund_malmo
För att minska bullret från järnvägen byggs delar av fyrspårssträckan i ett spårschakt, upp till sex meter djupt. Foto: Trafikverket
Elva kilometer dubbelspårig järnväg blir fyrspårigt. Det omfattande arbetet har gjorts med målet om betydligt lägre klimatpåverkan. Flera saker har gjorts annorlunda för att lyckas.
I snart sex år har utbyggnaden av järnvägen mellan Malmö och Lund pågått. Hösten 2017 togs det första spadtaget och om några månader är tanken att alla de fyra spåren ska vara klara att trafikeras. Sedan återstår en del återställningsarbeten. 

Fortsätt att läsa - prova 30 dagar utan kostnad

Prova Byggkoll i 30 dagar utan kostnad (värde 515 kr). Få tillgång till den senaste informationen om hur lagar, regler, hållbarhet och ny teknik påverkar dig och dina kunders verksamhet.

Prova idag. Automatiskt avslut.

Bevaka ämnen i artikeln

Hållbarhet Markarbeten Produktion Projektering Rälsarbete
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter