Varan har lagts till i varukorgen
Utländsk jättemaskin som kan renovera järnvägen
banunderbyggnadsmaskin-tyskland
Banunderbyggnadsmaskinen är spårgående och kan utföra arbetet på upp till 1 000 spårmeter under ett dygn. Foto: Björn Dehlbom, SGI
Behovet av att renovera järnvägen i Sverige är stort. För att effektivisera arbetet kan utländska maskiner komma att användas. En nästan 300 meter lång maskin har utvärderats.
Det handlar om en så kallad banunderbyggnadsrenoveringsmaskin. Statens geotekniska institut, SGI, har i en förstudie undersökt fordonet och metoden som används med denna vid arbete på järnväg. Genom att använda en sådan typ av maskin har man möjligheten att byta makadamballasten, det järnvägssliprarna vilar på, utan att ta bort spåren. 

Fortsätt att läsa - prova 30 dagar utan kostnad

Prova Byggkoll i 30 dagar utan kostnad (värde 515 kr). Få tillgång till den senaste informationen om hur lagar, regler, hållbarhet och ny teknik påverkar dig och dina kunders verksamhet.

Prova idag. Automatiskt avslut.

Bevaka ämnen i artikeln

Rälsarbete Forskning Teknik
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter