Med den nya rapporteringstjänsten hoppas Skatteverket att andelen tips om felaktigt folkbokförda som lämnas in digitalt ska öka. Detta skulle leda till en snabbare och mer effektiv rättning. I dag lämnas fortfarande tre av tio tips på papper.
Den nya tjänsten vänder sig framför allt till fastighetsägare och bostadsbolag. Den kräver inte någon inloggning. Under de senaste åren har Skatteverket även öppnat en tjänst där privatpersoner kan rapportera att någon felaktigt folkbokfört sig på deras adress. Samt en tjänst för offentliga aktörer som upptäcker felaktigheter.
– Vi har gjort en kraftsamling för att digitalisera underrättelser om felaktig folkbokföring. Under förra året var det bara 37 procent av alla underrättelser som lämnades digitalt. Nu är det 70 procent. Men vi vill komma ännu längre. Med digitala underrättelser går det snabbare att rätta felen, vilket är bra för alla, säger Jens Lindqvist, verksamhetsutvecklare på Skatteverket i ett pressmeddelande.