Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Ombyggnaden av Sjöfartsmuseet färdig
Renoveringar 9 mar
huvudbild_sjofartsmuseet_entresida
Sjöfartsmuseet Akvariet ligger i Gamla Varvsparken vid Stigbergstorget. Foto: Hans Ekestang
Nytt större akvarium under mark, flyttad entré och bättre tillgänglighet. Det är några resultat efter den större om- och tillbyggnaden av Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg.

På Sjöfartsmuseet Akvariet som ligger i stadsdelen Majorna får besökarna möjlighet att lära sig mer om Göteborgs sjöfart i relation till havet, handeln och omvärlden. 

I januari 2020 startade fastighetsbolaget Higab en större om- och tillbyggnad av museet. Det invigdes redan 1933 och var därför i stort behov av standardhöjande åtgärder som bland annat skulle leda till förbättrade publikflöden, bättre tillgänglighet samt förbättrad arbetsmiljö för personalen. Till grund för beslutet om renoveringen låg en förstudie som genomförts av Higab.

Stiftelsen Styrelsen för Göteborgs Sjöfartsmuseum ägde museibyggnaden fram till 2017 då Göteborgs Stad förvärvade den genom Higab.

5 000 ton berg avlägsnades

Utförandeentreprenör i projektet har varit Flodén Byggnads AB. Ombyggnaden har till exempel inneburit att Akvariet flyttat ut ur museibyggnaden och in i en ny och toppmodern anläggning under marknivå framför museet.

För att kunna anlägga Akvariet, som har tio gånger större vattenvolym än det tidigare, har ett helt nytt våningsplan under mark byggts till. Bland annat har 5 000 ton berg avlägsnats genom sprängning eller spräckning efter att berget frigjorts genom vajersågning.

sidobild_henrik-witt Henrik Witt.

 

– Vajersågningen krävdes för att inte riskera skador på den gamla museibyggnaden eller på den anläggning som finns i berget, säger Higabs projektledare Henrik Witt.

Han framhåller att det inte precis är varje dag som Higab bygger akvarium under mark.

– Det har varit spännande med ett så väldigt tekniskt komplicerat projekt, säger Henrik Witt.

Den nya akvariebyggnaden under mark har en vattenvolym på 1 100 kvadratmeter. Akvariet kommer att innehålla ungefär 15 akvarier, varav det största rymmer 400 000 liter vatten och ett levande korallrev.

En utmaning var när de större akvarierutorna skulle monteras. Det finns inte många tillverkare av rutor i den storleken i världen och den största fick skeppas över Atlanten från USA och lyftas på plats med kran.

– Det var några svettiga minuter innan vi såg att den passade exakt i fönsterhålet. En akvarieruta måste förstås sitta så den sluter helt tätt, säger Henrik Witt.

sidobild_sjofartsmuseet_akvariefiskar-tillfallig När det gamla akvariet stängdes sparades alla fiskar och framför allt korallerna. Foto: Hans Ekestang sj_gbg_insidan-akv Den totala vattenmängden kommer att bli mer än tio gånger så stor som den gamla. Foto: Annelie Björling

Världen under havsytan

Det nya Akvariet kommer också att vara en plats där besökare får vara med och göra experiment, titta på filmer och träffa marina forskare.

– Det nya Akvariet kommer att visa upp världen under havsytan och vi vill visa våra besökare att det finns ett världshav med många olika livsmiljöer, säger Björn Källström, utvecklingsledare Akvariet.

sidobild_sjofartsmuseet-nya-akvariet_x Det ska vara smidigt att samla ihop grupper för genomgångar innan de går in i Akvariet. Foto: Hans Ekestang

Ventilationstorn saknas

Vid ombyggnaden installerades mekanisk ventilation. Tidigare hade museet självdragsventilation.

− Det finns inget ventilationstorn i parken utanför museet. Vi fick inte ha det, vilket gjorde det svårt att få till lufttillförseln till ventilationen, säger Henrik Witt.

För ute- och avluft gjorde man ett schakt i mitten av byggnaden. På bottenvåningen har man också placerat ventilations- och kylaggregaten liksom elcentralen och den nya undercentralen.

− Det var en stor teknisk utmaning att komma fram under befintlig byggnad och komma upp genom huset. Det blev också nya huvar på taket, säger han.

I de publika delarna används VAV (Variable Air Volume). I andra delar används återluft med avfuktning för konstanthållning av temperatur och fukt i akvarieutrymmen.

Mer ljusinsläpp och ny entré

Huvudentrén har flyttats från västra gaveln till södra långsidan, mot Karl Johansgatan. Entrén är prydd med dekorplåtar i ett vågmönster som även återkommer i interiören.

De stora valven mot parken som var igenmurade har öppnats upp och fått välvda glasrutor, vilket ger en mycket ljusare museibyggnad.

− Nu ser valven väldigt naturliga ut. Man kan tro att de alltid har funnits, men förut var det små rektangulära fönster inne i de här valven, som vi nu har öppnat upp, säger Henrik Witt.

Besökarna kommer även kunna fika i det nya kaféet som får egen uteservering i söderläge. Parken har återställts och kommer att prydas med ett nytt konstverk i sommar.

Alla ytor inne i museet har setts över och tillgänglighet samt personalutrymmen förbättrats.

Två nya trappor i den nya entrén har satts in. Den ena leder ned till akvariet och den andra upp till föreläsningssalen på plan 2. Också två nya hissar har installerats. En i entrén som leder ned till akvariet och en som går upp till plan 2 och 3 i den östra delen av byggnaden.

sidobild_sjofartsmuseet_entrehall Trappan upp till föreläsningssalen på plan 2. Foto: Hans Ekestang

Kompletterande arbeten kvar

Den 1 mars 2022 återlämnades Sjöfartsmuseet Akvariet till museipersonalen efter godkänd slutbesiktning. För Higabs del återstår några mindre kompletterande arbeten som görs parallellt med att museet flyttar tillbaka.

Utställningarna håller på att byggas upp, det nya Akvariet under mark ska inredas och akvarierna fyllas med vatten, växter och djur. I akvarierna kommer de naturliga ekosystemen att efterliknas med bland annat levande korallrev och tångskogar.

Sjöfartsmuseet öppnar för allmänheten den 10 december 2022.

sj_gbg_utstallning Delar av utställningarna som ska packas upp. Foto: Annelie Björling sidobild_sjfm-1 Den upprustade parkmiljön ligger ovanpå akvariets takbjälklag. Staketet ska vara kvar tills vidare, bland annat som skydd vid installationen av ett konstverk. Foto: Annelie Björling
Bevaka ämnen i artikeln

Renoveringar Lokaler Teknik Tillgänglighet Konstruktion
Fackområden

Renovering
Mer i ämnet

Fler nyheter