Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Ny standard för induktiv laddning av elfordon
induktiv-laddning-av-fordon
Vid induktiv laddning laddas bilen trådlöst från en platta i marken. Foto: Vattenfall
Det har kommit en ny standard om trådlös laddning av elbilar. Standarden är tredelad och den första delen handlar om allmänna fordringar. De två övriga delarna är på gång.
Den nya standarden SS-EN IEC 61980-1 System för trådlös energiöverföring för elfordon – Del 1: Allmänna fordringar behandlar laddstationers egenskaper och driftförhållanden samt elsäkerhet och kommunikation mellan laddstation och fordon. Även EMC-fordringar ingår, alltså laddstationens förmåga att fungera tillsammans med annan elektrisk och elektronisk utrustning.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Fördjupningsmaterial

FAKTA Så fungerar induktiv laddning

Trådlös laddning, induktiv laddning, genomförs via en laddningsplatta som monteras i marken i exempelvis ett garage eller på en parkeringsplats. I laddplattan finns en spole och när bilen parkeras exakt ovanför plattan skapas ett magnetfält från spolen till sekundärspolen på bilen. Sekundärspolen är idag ungefär i storlek med ett A3-papper och monteras under bilen, oftast mot bagaget. I bilen omvandlas energin till växelström som tillförs till den inbyggda laddaren till batteriet.

Källa: SEK
Bevaka ämnen i artikeln

Elinstallation Infrastruktur Produktion Teknik
Fackområden

El & Tele
Mer i ämnet

Fler nyheter

Fördjupningsmaterial

FAKTA Så fungerar induktiv laddning

Trådlös laddning, induktiv laddning, genomförs via en laddningsplatta som monteras i marken i exempelvis ett garage eller på en parkeringsplats. I laddplattan finns en spole och när bilen parkeras exakt ovanför plattan skapas ett magnetfält från spolen till sekundärspolen på bilen. Sekundärspolen är idag ungefär i storlek med ett A3-papper och monteras under bilen, oftast mot bagaget. I bilen omvandlas energin till växelström som tillförs till den inbyggda laddaren till batteriet.

Källa: SEK