Induktiv laddning av elfordon är på frammarsch. Nyligen kom den första delen i en standard för induktiv laddning och nu har ett projekt inletts i Göteborg där taxibilar ska testa tekniken.
Det handlar om förare från taxioperatören Cabonline som ska köra helelektriska Volvo XC40 i skarp taxitrafik och använda trådlösa laddstationer placerade på särskilt förberedda parkeringsrutor. Lindholmen är först ut. Laddplatserna ägs och driftas av Göteborg Energi och laddningstekniken är framtagen av amerikanska Momentum Dynamics.
– Vi har under lång tid jobbat med att bygga ut laddinfrastrukturen i Göteborg, med allt från elektriska bussar, laddning för tunga transporter och publik laddning för privatpersoner som kör elbil. Vi vill bidra till elektrifieringen av Göteborg på alla sätt vi kan och för att lyckas behöver vi tillsammans med andra aktörer ta fram en mångfald av lösningar, säger Malin Flysjö, affärschef el- och gashandel på Göteborg Energi, i ett pressmeddelande.
Laddeffekten i laddplattorna ligger på över 40 kilowatt, fyra gånger snabbare än en hemmaladdning, och på en halvtimme ska taxibilen ha fått tio mils extra räckvidd. För att taxin ska kunna ladda automatiskt när den kommer till parkeringsrutan krävs att den är autentiserad och har ett virtuellt laddkort som kopplar ihop den nedgrävda laddplattan med bilen. Det är Vattenfall som hanterar tjänsten och varje månad blir kunden debiterad.
Projektet ska pågå under tre år och är en del av initiativet Gothenburg Green City Zone. De elektriska taxibilarna kommer samtidigt att genomgå ett omfattande hållbarhetstest. Totalt kommer bilarna att rulla mer än tolv timmar om dagen och nå en årlig körsträcka på 10 000 mil.
En laddplatta grävs ner i vägbanan. Plattan får ström via en kabel i marken. På bilens undersida sitter en mottagare, som behöver placeras rakt ovanför laddplattan i vägbanan.
Laddplattan och mottagaren innehåller var sin lindad spole av metalltråd. Genom induktion överförs energin från plattan till mottagaren.
Laddningen startar automatiskt när en bil som är ansluten till systemet parkerats rätt. Föraren behöver inte gå ur fordonet för att koppla in någon kabel eller ordna med betalningen.
En laddplatta grävs ner i vägbanan. Plattan får ström via en kabel i marken. På bilens undersida sitter en mottagare, som behöver placeras rakt ovanför laddplattan i vägbanan.
Laddplattan och mottagaren innehåller var sin lindad spole av metalltråd. Genom induktion överförs energin från plattan till mottagaren.
Laddningen startar automatiskt när en bil som är ansluten till systemet parkerats rätt. Föraren behöver inte gå ur fordonet för att koppla in någon kabel eller ordna med betalningen.