Temperaturen i asfalten är något som också måste tas i beaktning när mätningar av den görs. Foto: Sten-Åke Stenberg/Mostphotos
För att mäta kvaliteten på nya vägbeläggningar används främst metoder som kräver att prover borras upp ur vägen. Men det finns potential att använda teknik som mäter beläggningen under färd.
Det läggs mycket ny beläggning på vägarna varje år. Dessa undersöks alltid för att se att rätt kvalitet har uppnåtts. Den vanligaste tekniken som används innebär att delar av beläggningen borras upp och undersöks i laboratorium.
Fortsätt läsa – starta din prenumeration!
För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som du själv kan styra.
Kan georadarteknik ersätta de kvalitetsborrningar som görs av nylagd asfalt? Det har undersökts i flera projekt och tekniken har sina fördelar visar studier.
Sveriges kommuner och regioner, SKR, har släppt flera nya och uppdaterade skrifter om gatubeläggningar. De handlar bland annat om ogräsbekämpning av hårdgjorda ytor.
En ny studie visar att friktionen på nya beläggningar avtar de första veckorna innan den stabiliseras. Rapportförfattarna rekommenderar därför att friktionsmätning genomförs först när vägen trafikeras igen.
Regeringen föreslår att kommunernas rätt till veto vid vindkraftsetableringar måste användas tidigare i processen jämfört med i dag. Riksdagen har nu röstat nej till förslaget.
DEBATT: För att påskynda den nödvändiga klimatomställningen och dessutom skapa incitament för privatpersoner att vara en aktiv del i omställningen föreslår vi på Byggmaterialhandlarna ett införande av grönt ROT-avdrag.
Din användarprofil har aktiverats från en annan enhet. Om det inte är du som loggat in bör du snarast ändra ditt lösenord eller kontakta vår kundservice på 08-457 10 00 eller kundservice@byggtjanst.se