Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Utbyggnaden av laddstolpar går för långsamt
Infrastruktur 15 jun
laddplats-for-elfordon
Den snabba ökningen av antalet elbilar drar ifrån utbyggnaden av publika ladduttag. Foto: Mostphotos
I en kartläggning har SVT granskat utbyggnaden av publika laddare i förhållande till försäljningen av elbilar i Sverige. Slutsatsen är att utbyggnaden inte hänger med.

Försäljningen av laddbara bilar fortsätter att öka. Det ställer krav på att det finns infrastruktur att ladda alla bilar.

En kartläggning som SVT låtit göra visar att utbyggnaden av ladduttag inte hänger med. Kartläggningen fokuserar på laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider. Den visar att det under 2016 till 2019 fanns omkring sex till sju laddbara bilar per ladduttag. Eller 23 till 35 laddbara bilar per laddplats.

Under 2021 ökade differensen kraftigt till följd av många nya laddbara bilar och en begränsad utbyggnad. Då fanns det 15 laddbara elbilar per ladduttag. Sett till antalet laddplatser fanns det 84 laddbara bilar per plats.

Tidskrävande utbyggnad

I kartläggningen refererar SVT även till en enkätundersökning av Mobility Sweden som visar att ungefär hälften av alla elbilsägare uppger att det finns för få laddstationer.

Ett skäl till att utbyggnaden släpar är att det tar tid att få en snabbladdare på plats. Kommunal byråkrati och elnätsbolagets utbyggnadsprocess för kraftledningarna är tidskrävande. Det medför att ledtiderna ibland blir längre än vad kunderna önskar.

– Det är tack vare elektrifieringen som de genomsnittliga CO2-utsläppen sjunker i Sverige, vi har varit duktiga på det. Men ska vi nå hela vägen måste laddinfrastrukturen byggas ut mycket snabbare, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, till SVT i ett inslag.

Bevaka ämnen i artikeln

Infrastruktur Eldistribution
Fackområden

El & Tele
Mer i ämnet

Fler nyheter