Varan har lagts till i varukorgen
Därför fortsatte inte soptömning på beställning
Digitalisering 26 jan 2022
nsr_sophamtning_sensor_sopbil
En majoritet av de som har använt soptömning på beställning har varit nöjda och hade velat fortsätta med det. Foto: Leif Ingvarsson/ Mostphotos och NSR
Omkring 2 000 villahushåll i Helsingborg fick testa att själva bestämma när deras sopkärl skulle tömmas. Förhoppningen var att spara pengar och på miljön. Men nackdelarna var fler än fördelarna.
I februari 2020 påbörjades ett stort test i Helsingborg på initiativ av det kommunägda renhållningsföretaget NSR, Nordvästra Skånes renhållning. Ungefär 2 000 hushåll i villor skulle testa att bara få tömning av sina avfallskärl efter beställning, så kallad behovsstyrd tömning eller bestäm-själv-tömning.

Fortsätt att läsa - prova 30 dagar utan kostnad

Prova Byggkoll i 30 dagar utan kostnad (värde 515 kr). Få tillgång till den senaste informationen om hur lagar, regler, hållbarhet och ny teknik påverkar dig och dina kunders verksamhet.

Prova idag. Automatiskt avslut.

Bevaka ämnen i artikeln

Digitalisering Avfall Miljö Teknik
Fackområden

Anläggning Förvaltning
Mer i ämnet

Fler nyheter