Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Planera bostadsområden för grönt resande
Hållbarhet 30 sep 2021
Hållbarhetsverktyget
Med hjälp av Hållbarhetsverktyget går det att beräkna utsläpp från personresor i ett bostadsområde. Foto: Mostphotos
Hur ett nytt bostadsområde placeras har stor påverkan på utsläpp. Inte minst i fråga om de boendes resor. Nu ska ett särskilt verktyg underlätta klimatsmart planering.
Det är inte bara produktion och drift av byggnader som avgör vilka utsläpp som genereras ur ett nytt bostadsområde. Även områdets planering är avgörande.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Fördjupningsmaterial

FAKTA Utgångspunkter för Hållbarhetsverktyget

  • Utsläppsfaktorerna kommer från HBEFA- modellen som är en europeisk modell i kombination med uppgifter om Sveriges fordonsflotta av bilar och bussar, samt Naturvårdsverkets klimatreseverktyg (tåg, spårvagn och båt).
  • Framtida faktorer beräknas baserat på dagens svenska flotta och deras egenskaper samt Trafikverkets referenscenario om framtida nyförsäljning av olika fordonstyper.
  • Fördelningen mellan kollektivtrafikslag och hur långt man åker beror på inom vilken kommun som området ritas ut.
  • Utsläppen uttrycks som fossil koldioxid ur livscykelperspektiv.
  • För cykel och gång anses utsläppen vara noll.
Källa: IVL Svenska miljöinstitutet
Bevaka ämnen i artikeln

Hållbarhet Bostäder
Fackområden

Anläggning Husbyggnad
Mer i ämnet

Fler nyheter

Fördjupningsmaterial

FAKTA Utgångspunkter för Hållbarhetsverktyget

  • Utsläppsfaktorerna kommer från HBEFA- modellen som är en europeisk modell i kombination med uppgifter om Sveriges fordonsflotta av bilar och bussar, samt Naturvårdsverkets klimatreseverktyg (tåg, spårvagn och båt).
  • Framtida faktorer beräknas baserat på dagens svenska flotta och deras egenskaper samt Trafikverkets referenscenario om framtida nyförsäljning av olika fordonstyper.
  • Fördelningen mellan kollektivtrafikslag och hur långt man åker beror på inom vilken kommun som området ritas ut.
  • Utsläppen uttrycks som fossil koldioxid ur livscykelperspektiv.
  • För cykel och gång anses utsläppen vara noll.
Källa: IVL Svenska miljöinstitutet