Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
App för felanmälningar lockar invånare
Belysning 25 okt 2021
stockholm-trafik
I appen Tyck till får Sandra Sigebrant och hennes kollegor på Stockholm stad in synpunkter i fem olika kategorier: Beröm, felanmälningar, frågor, idéer eller klagomål. Foto: Mostphotos/Stockholms stad
Under 2020 fick Stockholms stad in 165 000 synpunkter via tjänsten Tyck till. En tjänst som växer stadigt sedan starten. "Idag har var nionde stockholmare laddat ner appen", säger Sandra Sigebrant, enhetschef på trafikkontoret.
Appen Tyck till ägs av Stockholms stads trafikkontor och riktar sig till alla invånare som vill skicka in en synpunkt om gator och torg eller parker. Den finns både som e-tjänst och i form av en mobilapplikation som laddats ner av var nionde stockholmare. Den största användningen sker via appen men även e-tjänsten används flitigt.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Stockholms stad svarstider

  • För enklare synpunkter är svarstiden tre dagar. Exempelvis frågor om vem man bör kontakta om något, hur en tillståndsansökan går till eller information om förvaltningens verksamhet.
  • För synpunkter som behöver utredas är svarstiden tio dagar.
  • Komplicerade synpunkter kan behöva längre svarstid. Inom tre dagar får du i så fall information om det och vem som ansvarar för din synpunkt.
  • Felanmälningar av sådant som utgör en fara eller risk för olycksfall åtgärdas så snart som möjligt. Övriga ärenden åtgärdas enligt en prioriteringsordning.
Källa: Stockholms stad
Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Belysning Vägar och gator Underhåll
Fackområden

Anläggning El & Tele
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Stockholms stad svarstider

  • För enklare synpunkter är svarstiden tre dagar. Exempelvis frågor om vem man bör kontakta om något, hur en tillståndsansökan går till eller information om förvaltningens verksamhet.
  • För synpunkter som behöver utredas är svarstiden tio dagar.
  • Komplicerade synpunkter kan behöva längre svarstid. Inom tre dagar får du i så fall information om det och vem som ansvarar för din synpunkt.
  • Felanmälningar av sådant som utgör en fara eller risk för olycksfall åtgärdas så snart som möjligt. Övriga ärenden åtgärdas enligt en prioriteringsordning.
Källa: Stockholms stad
Fördjupningsmaterial