Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Självkörande fordon kan ta plats i framtida projekt
Digitalisering 24 mar 2021
vagprojekt_sommar_gravmaskin
Det kan fortfarande dröja flera år innan autonoma fordon börjar testas i anläggningsprojekt. Foto: Lars Johansson/Mostphotos
Autonoma och elektriska arbetsmaskiner kan bli vanligare i byggprojekt inom några år. Under det digitalt sända Anläggningsforum berättade Trafikverket om ett projekt där man hoppas kunna göra det.
Trafikverket planerar att bygga en ny väg som länkar samman de hårt trafikerade vägarna väg 73 och E4:an i Stockholmsområdet. Projektet, kallat Tvärförbindelse Södertörn, är tänkt att börja byggas inom några år.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Tvärförbindelse Södertörn

Tvärförbindelse Södertörn är en 21 kilometer lång ny väg som ska byggas mellan väg 73 och E4:an i Stockholmsområdet. 25 procent av vägen kommer att byggas i tunnlar. Byggstart är tänkt att ske omkring 2023–2025, men är osäker. Projektet bedöms ha en byggtid på cirka 8 till 10 år.

Källa: Trafikverket
Bevaka ämnen i artikeln

Digitalisering Teknik Vägar och gator
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Tvärförbindelse Södertörn

Tvärförbindelse Södertörn är en 21 kilometer lång ny väg som ska byggas mellan väg 73 och E4:an i Stockholmsområdet. 25 procent av vägen kommer att byggas i tunnlar. Byggstart är tänkt att ske omkring 2023–2025, men är osäker. Projektet bedöms ha en byggtid på cirka 8 till 10 år.

Källa: Trafikverket