Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Förslaget: Ta bort alla cykelpassager
Bestämmelser 16 mar 2021
overgansstalle-med-cykelpassage
Senast 20230 bör det inte finnas några cykelpassager kvar i Sverige skriver Transportstyrelsen i en rapport till regeringen. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos
Ta bort möjligheten att anlägga nya cykelpassager och fasa ut de som finns. Det föreslår Transportstyrelsen i en rapport till regeringen. Tanken är att det ska öka säkerheten för cyklister.
På uppdrag av regeringen har Transportstyrelsen utrett eldrivna enpersonsfordon, oftast så kallade elsparkcyklar, och hur regler kan göras om för att trafiksäkerheten ska stärkas för dem och cyklister.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Cykelpassage och cykelöverfart

Cykelpassage och cykelöverfart är två sätt för väghållare att märka ut var cyklister kan passera över en körbana. Men olika regler gäller för markeringarna.

Cykelpassage. Vid en sådan ska föraren av ett motorfordon anpassa hastigheten så att det inte uppstår någon fara för cyklisten som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av mopeder som ska ut på en cykelpassage har väjningsplikt när de korsar vägen.

Cykelöverfart. Den har en konstruktion som ska se till att motorfordon passerar den i max 30 km/h. Cyklister och förare av mopeder ska ta hänsyn till hastigheten av motorfordon som är på körbanan vid överfarten. Fordonsförare har dock väjningsplikt mot cyklande och mopeder som är på cykelöverfarten eller ska just ut på den.

Källa: Transportstyrelsen
Bevaka ämnen i artikeln

Bestämmelser Säkerhet- och larmsystem Vägar och gator
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Cykelpassage och cykelöverfart

Cykelpassage och cykelöverfart är två sätt för väghållare att märka ut var cyklister kan passera över en körbana. Men olika regler gäller för markeringarna.

Cykelpassage. Vid en sådan ska föraren av ett motorfordon anpassa hastigheten så att det inte uppstår någon fara för cyklisten som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av mopeder som ska ut på en cykelpassage har väjningsplikt när de korsar vägen.

Cykelöverfart. Den har en konstruktion som ska se till att motorfordon passerar den i max 30 km/h. Cyklister och förare av mopeder ska ta hänsyn till hastigheten av motorfordon som är på körbanan vid överfarten. Fordonsförare har dock väjningsplikt mot cyklande och mopeder som är på cykelöverfarten eller ska just ut på den.

Källa: Transportstyrelsen