På uppdrag av Trafikverket, entreprenören av brobygget och försäkringsbolaget IF har konsultföretaget Cowi utrett hur olyckan vid bygget av en ny bro över Umeälv i september förra året kunde inträffa.
Resultatet har nu presenterats i en rapport. Enligt denna är det klarlagt att brobalken som lanserades började glida okontrollerat på grund av att det var nedförsbacke och att friktionen var lägre än beräknat. När brodelen väl var i en okontrollerad glidning fanns det inga system på plats som kunde hantera det.
Förvisso fanns det ett bromssystem men det var inte dimensionerat för att kunna stoppa brobalken i glidningen den befann sig i. Bromssystemet aktiverades men det havererade då rörelseenergin var för stor för att kunna hanteras av systemet. Brobalken beräknas ha kommit upp i en hastighet av cirka 4–5 meter per sekund.
Bron är en del av projektet Västra länken i Umeå och bron skulle vara klar till hösten 2021. Men Trafikverket meddelar nu att färdigställandet blir minst ett år försenat. Dessutom ska delar av bron som var påbörjade repareras.
Västra länken är en del av Trafikverkets Umeå projekt, där flera nya vägar byggs som en ringled utanför Umeå. Västra länken ska binda ihop södra Umeå med västra och bli en ny del av Europaväg 12.
I en del av Västra länken byggs en ny 520 meter lång bro över Umeälv. I september 2020 inträffade en olycka när en brodel skulle lanseras och sektionen gled okontrollerat iväg. En person skadades i axeln i olyckan.
Västra länken är en del av Trafikverkets Umeå projekt, där flera nya vägar byggs som en ringled utanför Umeå. Västra länken ska binda ihop södra Umeå med västra och bli en ny del av Europaväg 12.
I en del av Västra länken byggs en ny 520 meter lång bro över Umeälv. I september 2020 inträffade en olycka när en brodel skulle lanseras och sektionen gled okontrollerat iväg. En person skadades i axeln i olyckan.