Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Alternativen som kan göra snabbjärnväg billigare
Ekonomi 2 mar 2021
hoghastighetstag
Byggstarten för nya stambanor i Sverige skulle behöva skjutas upp i några år om någon av Trafikverkets fyra alternativ väljs enligt myndigheten själva. Foto: Yaping Ma.
Bygget av nya stambanor för snabbtåg kan göras för en lägre kostnad. Men då kräver det att färre stationer byggs och främst utanför städer visar en utredning som Trafikverket gjort.
På uppdrag av regeringen har Trafikverket utrett en utbyggnad av höghastighetsjärnväg i Sverige utifrån en budget på 205 miljarder kronor enligt 2017 års prisnivå. Man har bland annat tittat på om den av Sverigeförhandlingen föreslagna dragningen av järnvägen med ett antal stationer inne i städer är genomförbar utifrån den budgeten.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Nya stambanor i Sverige

Det finns planer på att två nya stambanor ska byggas i Sverige för höghastighetståg. Dels sträckan Stockholm-Göteborg, dels Stockholm-Malmö. Idag finns det dock bara beslut om en utbyggnad av vissa delar av sträckorna, Lund-Hässleholm, Göteborg-Borås och Järna-Linköping.

Källa: Trafikverket
Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Ekonomi Samhällsplanering Rälsarbete
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Nya stambanor i Sverige

Det finns planer på att två nya stambanor ska byggas i Sverige för höghastighetståg. Dels sträckan Stockholm-Göteborg, dels Stockholm-Malmö. Idag finns det dock bara beslut om en utbyggnad av vissa delar av sträckorna, Lund-Hässleholm, Göteborg-Borås och Järna-Linköping.

Källa: Trafikverket
Fördjupningsmaterial