Den nyöppnade bron ersätter den över 80 år gamla Götaälvbron som nått sin tekniska livslängd. De skiljer sig åt en del. Den gamla bron är 28 meter bred mot Hisingsbron 40 meter. För Hisingsbron är den segelfria höjden 12 meter mot Götaälvbrons 18,3 meter i stängt läge.
2017 påbörjades grundläggningsarbeten till den nya bron med en stor mängd pålningsarbete. Många olika typer av pålning har behövt användas i projektet, som Omvärldsbevakning skrev om 2019. Slagna och borrade betongpålar användes. Vid ett ställe fick betongpålarna bytas ut till stålpålar, något som beräknas ha fördyrat projektet med omkring 100 miljoner kronor.
Den nya brons tekniska livslängd är beräknad till 120 år. Bara en vecka innan Hisingsbron planerade öppnande upptäcktes deformationer i lyftspannet. Hur de hade kunnat uppstå var enligt Göteborgs stad oklart och något som ska utredas närmare.
Trots skadorna bedömdes ändå bron kunna öppna för trafik enligt Bärighetsklass 1. Bedömningen var att Hisingsbrons lyftspann inte skulle påverkas negativt av påsläppandet av trafik.
Entreprenör: Skanska och MTH
Bredd: 40 meter
Segelfri höjd: 12 meter/28 meter i öppet läge
Pylonernas höjd: 55 meter
Total brolängd: 1 380 meter (samtliga delar)
Brodel över Göta älv: 440 meter
Entreprenör: Skanska och MTH
Bredd: 40 meter
Segelfri höjd: 12 meter/28 meter i öppet läge
Pylonernas höjd: 55 meter
Total brolängd: 1 380 meter (samtliga delar)
Brodel över Göta älv: 440 meter