Valet av sträcka har stått mellan E20 Örebro-Hallsberg och väg 73 Västerhaninge-Nynäshamn. Efter en lång utredning har Trafikverket landat i att det blir mellan Örebro och Hallsberg som en permanent elväg ska byggas.
– Örebro och Hallsberg ligger mitt i logistiktriangeln mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom har vi sett att ett flertal företag använder just den här sträckan för en stor del av sina transporter. Det ger tillsammans goda förutsättningar för att elvägen ska realisera förväntade resultat och det är även viktiga förutsättningar för en framtida fortsatt utbyggnad, förklarar Kenneth Natanaelsson, biträdande chef för Elektrifieringsprogrammet på Trafikverket, beslutet i ett pressmeddelande.
Andra kriterier som de har utgått ifrån är vägtypen, trafikvolymerna, transportupplägg, den omgivande natur- och kulturmiljön, möjligheten till kraftförsörjning och försvarets riksintresse.
Flera olika slags tekniker för elvägar har testats runt om i Sverige under de senaste åren. Det är en konduktiv laddning med skena vid Arlanda, trådlös laddning under väg på Gotland, en upphöjd elväg med laddskenor i Lund och kontaktledning i luften utanför Sandviken.
Trafikverket ska nu genomföra en upphandling för elvägen, bland annat ska man besluta om vilken slags teknik som ska används. Efter att det är genomfört kommer arbetet med vägplanen för elvägen att tas upp igen.
Trafikverkets beräkning är att elvägen ska kunna öppna för trafik vid årsskiftet 2025–2026.