Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Att rädda stadskärnan med digital satsning: Så gick det
Lokaler 9 aug 2021
43398163-boras-city-3
Målet den första tiden har varit att få boråsarna att hitta den nya plattformen och dess funktioner. Foto: Mostphotos
Borås City lanserade under slutet av förra året en digital handelsplattform för den lokala cityhandeln. Projektet har fallit väl ut och tros blir kvar även efter pandemin.
Samtidigt som e-handeln expanderar och tar allt större marknadsandelar har många fysiska butiker fått det tuffare, särskilt i stadskärnorna. Detta ville Borås göra något åt när man satsade på en kombination av digital och lokal marknadsplats som samtidigt skulle minska antalet transporter in till city. Projektet är en del av EU-projektet Surflogh.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Så funkar en lokal, digital marknadsplats

En viktig del av projektet med den digitala handelsplatsen är att använda sig av snabba och miljövänliga leveranser.

Den som beställer innan klockan 17:00 på vardagar får leverans till hemmet samma kväll mellan klockan 18-20. Det gäller på cirka en mils radio från stadskärnan i Borås, och då med elbil.

 

Källa: Borås stad.
Bevaka ämnen i artikeln

Lokaler Hållbarhet Ekonomi Digitalisering Transportsystem
Fackområden

Förvaltning Husbyggnad
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Så funkar en lokal, digital marknadsplats

En viktig del av projektet med den digitala handelsplatsen är att använda sig av snabba och miljövänliga leveranser.

Den som beställer innan klockan 17:00 på vardagar får leverans till hemmet samma kväll mellan klockan 18-20. Det gäller på cirka en mils radio från stadskärnan i Borås, och då med elbil.

 

Källa: Borås stad.