Den 1 januari 2022 införs krav på att alla kommuner ska upprätta digital detaljplaneinformation. Innehållet måste även vara tillgängligt nationellt.
Syftet är att främja en digitaliserad samhällsbyggnadsprocess och att detaljplaneinformationen ska kunna användas av fler, vilket kan spara både pengar och tid. Nu finns ett hjälpmedel för att möta det kommande kravet.
Det är Sweco som tagit fram en ny rapport på uppdrag av Sveriges kommuner och regioner, SKR. Målgrupp är i första hand landets kommuner.
– Planprocessen i sig ändras inte, men däremot hur man arbetar med sin digitala detaljplaneinformation. Till exempel påverkas hur man strukturerar, lagrar och tillgängliggör detaljplaneinformation för att den ska bli sökbar och jämförbar med övriga kommuners, säger Therese Larsson Seglert, planarkitekt på Sweco.
De nya kraven medför ändrade förutsättningar för detaljplanearbetet. Vägledningen som nu tagits fram ska ge stöd kring bland annat hur omställningen kan göras och vilka kompetenser som är viktiga i detta.
Ett flertal kommuner har redan påbörjat arbetet med att digitalisera sina detaljplaner. Befintliga planer omfattas dock inte av kommande krav.