Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Kostnaden för höghastighetsjärnväg kan dra iväg
Ekonomi 3 sep 2020
jarnvag_tungelsta_webb
Kostnaden för höghastighetsjärnvägen ryms inte i de 205 miljarder kronorna som idag finns tillgängliga till projektet. Foto: Johan Bjurer/Mostphotos
Mer pengar kommer att behövas om bygget av höghastighetsjärnväg i Sverige ska bli av i den nu planerade formen. Det menar Trafikverket i ett svar till regeringen.
Som Omvärldsbevakning skrev om i juni i år har Trafikverket fått i uppdrag att utreda de nya stambanorna för höghastighetståg igen. Det innefattar bland annat att se över möjliga sträckningar av järnvägen, alternativa hastighetsstandarder och tekniska utformningar för olika delar av stambanorna. Det utifrån en preliminär kostnad på 205 miljarder kronor enligt 2017 års prisnivå.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Höghastighetsjärnväg i Sverige

Det finns planer på att två nya stambanor ska byggas i Sverige för höghastighetståg. Dels sträckan Stockholm-Göteborg och sedan Stockholm-Malmö. Idag finns det dock bara beslut om en utbyggnad av vissa delar av sträckorna, Lund-Hässleholm, Göteborg-Borås och Järna-Linköping.

Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Ekonomi Samhällsplanering Rälsarbete
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Höghastighetsjärnväg i Sverige

Det finns planer på att två nya stambanor ska byggas i Sverige för höghastighetståg. Dels sträckan Stockholm-Göteborg och sedan Stockholm-Malmö. Idag finns det dock bara beslut om en utbyggnad av vissa delar av sträckorna, Lund-Hässleholm, Göteborg-Borås och Järna-Linköping.

Fördjupningsmaterial