Varan har lagts till i varukorgen
Trafikverket testar ballastfria spår
Forskning 7 okt 2020
pendeltag_getingmidjan_webb
Ballastfria spår är vanligast på broar och i tunnlar. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos
Räls fäst på betongplattor kan vara framtiden för järnvägen. Nästa år ska tekniken testas på en järnvägssträcka utanför Boden.
Större delen av järnvägen i Sverige är byggd med ballastspår där järnvägsslipern vilar på det översta lagret av makadam. Tack vare ballasten säkras spårets längd- och sidostabilitet. Men intresset för ballastfria spår har ökat. I sådana har befästningssystemet som håller fast järnvägsrälsen fästs direkt i längsgående betongplattor.

Fortsätt att läsa - prova 30 dagar utan kostnad

Prova Byggkoll i 30 dagar utan kostnad (värde 515 kr). Få tillgång till den senaste informationen om hur lagar, regler, hållbarhet och ny teknik påverkar dig och dina kunders verksamhet.

Prova idag. Automatiskt avslut.

Bevaka ämnen i artikeln

Forskning Rälsarbete Teknik
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter