Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Trafikverket testar ballastfria spår
Forskning 7 okt 2020
pendeltag_getingmidjan_webb
Ballastfria spår är vanligast på broar och i tunnlar. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos
Räls fäst på betongplattor kan vara framtiden för järnvägen. Nästa år ska tekniken testas på en järnvägssträcka utanför Boden.
Större delen av järnvägen i Sverige är byggd med ballastspår där järnvägsslipern vilar på det översta lagret av makadam. Tack vare ballasten säkras spårets längd- och sidostabilitet. Men intresset för ballastfria spår har ökat. I sådana har befästningssystemet som håller fast järnvägsrälsen fästs direkt i längsgående betongplattor.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Bevaka ämnen i artikeln

Forskning Rälsarbete Teknik
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter