Varan har lagts till i varukorgen

Omtalade Slussenbron invigd

Infrastruktur 26 okt 2020
huvudbron_slussen
Huvudbron vid Slussen är 140 meter lång och 45 meter bred. Foto: Mostphotos
Bygget av nya Slussen i Stockholm är ett av Sveriges mest uppmärksammade anläggningsprojekt. I helgen nåddes ett viktigt etappmål när Slussenbron invigdes.

Arbetet har i stort sett pågått oavbrutet sedan Slussens nya huvudbro anlände till Stockholm i mars i år. Nu har den öppnats för trafik.

Alla trafikslag kan trafikera bron men mer plats har getts till kollektivtrafik, cyklister och fotgängare jämfört med den tidigare bron som revs för fyra år sedan.

guldbron_i_kina Bron är designade av arkitektbyrån Foster + Partners och tillverkad av CRSBG, China Railway Shanhaiguan Bridge Group. Foto: Skanska

Skanska är huvudentreprenör för bygget av nya Slussen och redan för fem år sedan togs beslutet att den nya bron skulle tillverkas i ett stycke. Det kinesiska företaget CRSBG, China Railway Shanhaiguan Bridge Group, fick uppdraget. Ett av få företag som kunde leverera en bro i den efterfrågade storleken.

– Det är inte många leverantörer som kan tillverka en stålbro med den här storleken och komplexiteten. Det var faktiskt precis att bron fick plats i dockan i Shanhaiguan och att deras traverskranar orkade lyfta den färdiga bron, sade Mats Strindevall, chef för stålgruppen inom Skanska Stora projekt, i en kommentar på företagets hemsida.

guldbron_anlander Det kinesiska fartyget Zhen Hua 33 fraktade Slussenbron till Stockholm från staden Zhongshan i södra Kina. Foto: Tobias Sterner

Huvudbrons resa från Kina började i januari 2020. Det kinesiska fartyget Zhen Hua 33 transporterade bron, som var tänkt att anlända i början av februari men dåligt väder gjorde att fartyget och dess last fick vänta utanför Spaniens kust i flera veckor.

Slussens nya huvudbro är 140 meter lång och är 45 meter bred. Den är byggd i stål, ett materialval som gjordes tidigt bland annat för att det inte kräver lika mycket pålar i grundläggningen som en betongbro hade gjort.

guldbron_pa_plats Sista biten fördes Slussenbron på pontoner av bogserbåtar till sitt rätta ställe. Foto: Skanska

En vecka efter ankomsten sänktes fartyget ner och bron fördes över till pontoner. Därefter fördes den sakta men säkert mot sin slutgiltiga plats. Den sista biten var den mest nervösa.

– Det är rätt tajta marginaler mellan de konstruktioner som är där nere och de pontonerna som bron flyter på. Det gäller att se till att allt verkligen är spikrakt. Vi har 25 centimeter till godo på varje sida, sade Patric Johnsson, projektchef bro på Skanska när huvudbron anlände till Stockholm i mars.

Efter att huvudbron tagits i bruk flyttas fokus till Slussens västra del. Den västra bron ska nu rivas, först överdelarna och sedan elementen närmast kajerna och i vattnet. Samtidigt fortsätter arbetet med en ny slusskanal, där en mindre öppningsbar bro kommer att byggas för cyklister och fotgängare.

FAKTA Nya Slussen

Arbetet med den nya Slussen i Stockholm startade runt sommaren 2016 då delar av den gamla konstruktionen började rivas. Förutom att bygga en ny huvudbro ingår även att bygga nya kajer, anlägga en ny bussterminal i Katarinaberget, en ny park och nya vattenledningar.

Först 2027 ska hela projektet stå klart, när de sista nya byggnaderna är klara. Tidigast 2023 ska den nya bussterminalen tas i bruk.

Källa: Stockholm stad
Bevaka ämnen i artikeln

Infrastruktur Konstruktion Projektering Teknik Vägar och gator
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Nya Slussen

Arbetet med den nya Slussen i Stockholm startade runt sommaren 2016 då delar av den gamla konstruktionen började rivas. Förutom att bygga en ny huvudbro ingår även att bygga nya kajer, anlägga en ny bussterminal i Katarinaberget, en ny park och nya vattenledningar.

Först 2027 ska hela projektet stå klart, när de sista nya byggnaderna är klara. Tidigast 2023 ska den nya bussterminalen tas i bruk.

Källa: Stockholm stad