Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Gräs minskar bullret från spårvagnarna
Hållbarhet 23 okt 2020
sparvagen-i-lund
40 000 kvadratmeter gräs har rullats ut längs med spårvägen i Lund. Foto: Leif Ingvarson/Mostphotos
Om några veckor börjar spårvagnarna rulla på nya spårvägen i Lund. Gräs som har lagts längs med stora delar av anläggningen ska minska bullret ifrån vagnarna.
Spårvägen i Lund har varit klar sedan hösten 2019. Men trafikstarten är satt till december 2020 på grund av att bygget av en ny spårvagnsdepå försenades. Spårvägen är 5,5 kilometer lång och sträcker sig från torget utanför centralstationen till platsen där forskningsanläggningen ESS, European Spallation Source, byggs i utkanten av västra Lund.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Spårvägen i Lund

Spårvägen kommer att vara ungefär 5,5 kilometer lång och ha nio hållplatser.

Bygget påbörjades i februari 2017 och blev klart i december 2019. Kostnaden för projektet blev cirka 1,5 miljarder kronor, varav omkring 900 miljoner kronor var för bygget av själva spårvägen. Spårvagnsdepån och spårvagnarna kostar 270 miljoner kronor respektive 297 miljoner kronor, vilket finansieras av Region Skåne.

Källa: Lunds kommun
Bevaka ämnen i artikeln

Hållbarhet Infrastruktur Rälsarbete
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Spårvägen i Lund

Spårvägen kommer att vara ungefär 5,5 kilometer lång och ha nio hållplatser.

Bygget påbörjades i februari 2017 och blev klart i december 2019. Kostnaden för projektet blev cirka 1,5 miljarder kronor, varav omkring 900 miljoner kronor var för bygget av själva spårvägen. Spårvagnsdepån och spårvagnarna kostar 270 miljoner kronor respektive 297 miljoner kronor, vilket finansieras av Region Skåne.

Källa: Lunds kommun