Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Inget tillstånd behövs för uthyrning av elsparkcyklar
Bestämmelser 8 jun 2020
elsparkcykel-kaos
I en första rapport har transportstyrelsen sett över reglerna för enpersonsfordon. Foto: Mostphotos
Transportstyrelsen ser nu över reglerna kring elsparkcyklar och övriga eldrivna enpersonsfordon. Bland annat är ett av förslagen att det inte bör krävas något generellt tillstånd för uthyrning av elsparkcyklar.
Det finns många regler kring elsparkcyklar och ansvaret delas mellan olika myndigheter. Därutöver har återförsäljare och uthyrare ett ansvar gentemot kunden medan föraren alltid har ansvaret att följa trafikreglerna när man kör i trafik. 

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Fördjupningsmaterial

FAKTA Om utredningen

"Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon" är den första delrapporten av tre från Transportstyrelsen på uppdrag av regeringen. Rapporten innehåller en beskrivning av de regelverk som är relevanta för användning av eldrivna enpersonsfordon.

Den andra rapporten handlar om omfattning av olyckor och olyckstillbud, den ska redovisas den 1 november 2020.

Den tredje och sista rapporten ska innehålla en nulägesbeskrivning och analys av åtgärder som  genomförts för ett urval av länder, uppdragets resultat i sin helhet samt eventuella förslag till regeländringar. Denna del ska redovisas den 1 mars 2021.

Källa: Transportstyrelsen
Bevaka ämnen i artikeln

Bestämmelser Infrastruktur Vägar och gator Lov och tillsyn
Fackområden

El & Tele
Mer i ämnet

Fler nyheter

Fördjupningsmaterial

FAKTA Om utredningen

"Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon" är den första delrapporten av tre från Transportstyrelsen på uppdrag av regeringen. Rapporten innehåller en beskrivning av de regelverk som är relevanta för användning av eldrivna enpersonsfordon.

Den andra rapporten handlar om omfattning av olyckor och olyckstillbud, den ska redovisas den 1 november 2020.

Den tredje och sista rapporten ska innehålla en nulägesbeskrivning och analys av åtgärder som  genomförts för ett urval av länder, uppdragets resultat i sin helhet samt eventuella förslag till regeländringar. Denna del ska redovisas den 1 mars 2021.

Källa: Transportstyrelsen