Trafikverket kallar det för Sveriges viktigaste tågsträcka. Det är definitivt en av de mest trafikerade. Cirka 300 tåg beräknas dagligen passera sträckan mellan stationerna Stockholms södra och Stockholm central, kallad för Getingmidjan. Anläggningen, som till stora delar är ifrån 1950-talet, är dock sliten och har nått sin tekniska livslängd.
Under några år har järnvägssträckan varit avstängd ett antal veckor på somrarna för större omfattande arbeten. Förra året byttes bland annat bron ut över Söderström, vattnet mellan stadsdelarna Södermalm och Riddarholmen. Nu genomförs den sista sommaravstängningen med tillhörande byte av den sista bron, Norrströmsbron.
– Det är den absolut största utmaningen. Det får helt enkelt inte gå fel, för bron måste komma på plats så att trafiken ska kunna släppas på, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.
Redan 2015 påbörjades de förberedande arbetena innan de större arbetena inleddes 2018. Älvsjö bangård söder om Stockholm har byggts om för att kunna fungera som depå för uppställda tåg. Stationerna Stockholms södra och Flemingsberg har utökats för att kunna ta emot fler passagerartåg vid sommaravstängningarna av Getingmidjan.
Förra sommaren byttes bron över Söderström ut. Då var Getingmidjan avstängd för tågtrafik i åtta veckor. Nu väntar ytterligare åtta veckor av avstängning. Hela projektet beskrivs av Trafikverket som ett av de mest komplexa och tidskritiska de har under de närmaste åren.
– Det här är förmodligen Trafikverkets mest komplexa och riskfyllda projekt. Det ska man ha i bakhuvudet. Varför är det så? Dels är det väldigt tekniskt komplicerat, sedan ska vi utföra det här på endast åtta veckor, säger Kent Sahlman.
De arbeten som främst har märkts av är när de gamla broarna bytts ut till nya stålbroar. Men Kent Sahlman påpekar att arbetena vid Getingmidjan pågått året runt.
– Man ska komma ihåg att vi göra reparations- och förstärkningsarbeten på hela Getingmidjan. Det är i tunnlar, det är på uppfartsramp, det är tråg som vi gör och allt syns inte. Det är mycket jobb som sker på nattetid också, säger han.
Även under vattnets yta har arbetena pågått. Brostöden i betong renoveras och vid Norrströmsbron som ska ersättas under sommaren har 13 brostöd renoverats. Anläggningsdykare har byggt träkassuner runt brostöden för att arbetena ska kunna utföras i torrhet.
– För att få en bra kvalité och en bättre arbetsmiljö så utförs de här arbetena i huvudsak i kassuner, säger Kent Sahlman.
När bron över Norrström nu ska bytas ut under sommaren är det ett betydligt mer komplext arbete jämfört med de brobytena som gjordes förra sommaren. Den är sammanlagt lika lång som de två broarna som byttes ut förra året.
– Det som skiljer är att förra sommaren så hade vi två rakspår på broarna som byttes ut. I år så har vi åtta sammanbyggda växlar på Norrströmsbron. Det gör att komplexiteten ökar ännu mer, säger Kent Sahlman.
Enligt han är det få järnvägsbroar i Sverige som det finns växlar på.
– Så förutom att lansera på en ny bro med millimeterprecision så har vi också utmaningen att kunna hantera de här växlarna och koppla in dem. Det kräver väldigt mycket arbete att få dem inkopplade och få allting i funktion som det är tänkt.
I början av avstängningen ska de nuvarande broarna tas ner och transporteras bort i 17 delar. Dessutom ska 65 brolager bytas ut som den nya bron ska vila på. Den nya brodelen kommer med pråm till Stockholm och dessa tillsammans med trailers på dem ska föra bron till sin slutgiltiga plats.
Vad görs: Upprustningen av järnvägssträckan mellan stationerna Stockholms södra och Stockholm central. Broarnas grundläggning förstärks, brobanor byts ut och betongkonstruktioner i tunnlar repareras.
Entreprenör: Implenia
Budget: Beräknad totalkostnad är cirka 3,2 miljarder kronor.
Tidplan: 2015–2018. Förberedande arbeten. 2018–2021. Större arbeten.
Vad görs: Upprustningen av järnvägssträckan mellan stationerna Stockholms södra och Stockholm central. Broarnas grundläggning förstärks, brobanor byts ut och betongkonstruktioner i tunnlar repareras.
Entreprenör: Implenia
Budget: Beräknad totalkostnad är cirka 3,2 miljarder kronor.
Tidplan: 2015–2018. Förberedande arbeten. 2018–2021. Större arbeten.