– Priset premierar en helhetssyn och en djupare förståelse för materialets möjligheter. Kärnvärdena ger breda tolkningar: nyskapande finns i traditioner och god arkitektur ger alltid hållbarhet, säger Kai Marklin, juryordförande och ordförande i Sveriges Stenindustriförbund i ett pressmeddelande.
I nästa steg kommer tävlingsjuryn att välja ut tre finalister som presenteras efter sommaren. I slutet av året utses vinnaren.
Hagatorget
Anrika Hagatorget i Karlstad har fått ett ansiktslyft och blivit stadens "nya vardagsrum". Torgets nya stenbeläggning har hämtat inspiration från den traditionella trasmattan och andra textilhantverk, och mönstren får en nyckelfunktion för omställningen till ett ombonat rum.
Intermezzo
Intermezzo är namnet på Anders Krügers konstnärliga helhetsgestaltning av Chopins – Centrum i Huddinge för Operation och Intervention – atriumgård vid Nya Karolinska. Verket bildar både ett gemensamt uppehållsrum och ett inspirerande blickfång. Golvornamentet består av tre granitsorter. Plattorna är formatsågade med aquajetteknik och golvet är både tekniskt och hantverksmässigt mästerligt utfört, med 1,5 procents fall mot golvbrunnar.
Nordiska Kompaniet, NK
NK är ett naturstenspalats där de klassiska svenska marmorsorterna Brännlyckan, Ekebergsmarmor och Kolmårdsmarmor utgör länkar mellan det uppdaterade varuhusets framtid och historia. I ett förnyat NK hittar man det bästa av vad svenska stenindustri har att erbjuda i form av stenkvalitet, hantverk och nya tekniska lösningar.
Obelisken, Slottsbacken
Efter tre år frånvaro återuppstår nu en klassisk Stockholmssilhuett: obelisken på Slottsbacken. Den närmare 300 ton tunga och 30 meter höga stenpjäsen är tillverkad av nyhuggen svensk Tossene Bohusgranit, och den omarbetade konstruktionen och komplexa monteringen har varit en utmaning som beställare, leverantörer och entreprenörer hanterat mästerligt.
Sergelhuset
Sergelhuset har en av Sveriges mest exponerade fasader. Huset har efter år av omfattande och komplexa renoveringar återtagit sin ursprungliga roll som ett nav i tre nivåer – mitt i Stockholms hjärta. Den nya fasaden består till stora av återanvänd granit från klassiska Skandinaviska Banken.
Nordisk djungel
Nordisk djungel satte punkt för ett tioårig arbete med att förnya Stadsparken i Lund. Stenarbetena har genomgående haft en stor betydelse för parkens gestaltning. Skiffersorterna Oppdal och Offerdal har använts i markbeläggning, murar, trappor vattenfall och stenblock. Formaten varierar från 38 ton tungt block till stendetaljer som knyter samman parken.
Sockertorget
Sockertorget är en levande mötesplats i nya stadsdelen Sockerbruksområdet i Lund. Stadsdelens identitet återspeglas i torgets vita sockertema: vit granit återkommer i markbeläggningens granithällar och trappsteg. Graniten fungerar även som kontrastmarkering i trapporna. Sittmurarna – "sockerbitarna" – är ett viktigt rumsbildande inslag i gestaltningen som ramar in vitstammiga himalayabjörkar och hav av vitblommande perenner.
2019: Joyn Studio – Restaurant Frantzéns trestjärniga meny samspelar med en lika trestjärnig inredning.
2018: Wingårdh arkitektkontor och Wikerstål arkitekter för modernisering av Nationalmuseum.
2017: Åsa Drougge, Nivå landskapsarkitektur, och Kristina Menyes Nyman, Stockholm stad – omgestaltning av Brunkebergs torg, Stockholm.
2016: Konstnären Pål Svensson – konstverket Utblick/Insikt i Malmö.
2015: Thorbjörn Andersson och PeGe Hillinge vid Sweco Arkitekter – Sjövikstorget i stadsdelen Årstadal i södra Stockholm.
2019: Joyn Studio – Restaurant Frantzéns trestjärniga meny samspelar med en lika trestjärnig inredning.
2018: Wingårdh arkitektkontor och Wikerstål arkitekter för modernisering av Nationalmuseum.
2017: Åsa Drougge, Nivå landskapsarkitektur, och Kristina Menyes Nyman, Stockholm stad – omgestaltning av Brunkebergs torg, Stockholm.
2016: Konstnären Pål Svensson – konstverket Utblick/Insikt i Malmö.
2015: Thorbjörn Andersson och PeGe Hillinge vid Sweco Arkitekter – Sjövikstorget i stadsdelen Årstadal i södra Stockholm.