Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
E-handeln utmanar fastighetsägarna
Bostäder 21 jan 2020
Fastighetsägarna bör ta en mer aktiv roll i att förmedla hemleveranser och digitala tjänster, menar Christoffer Börjesson, Fastighetsägarna Stockholm. Foto: Fastighetsägarna och Mostphotos.
Flödet av leveranser och tjänster till hemmen ökar stadigt. Förändringarna innebär både möjligheter och utmaningar visar en rapport från Fastighetsägarna.
E-handeln dubbleras vart femte år och den utvecklingen beräknas fortsätta. Vi har tidigare skrivit om hur kommunerna och stadsplaneringen påverkas av den kraftigt ökade e-handeln. Det handlar både om det kraftiga antalet ökade leveranser inom kommunen och den ökade mängden emballage som blir en effekt av e-handeln.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Handfasta råd till fastighetsägare:

  • Etablera ett nätverk av tjänsteleverantörer som erbjuder bra priser och en smidig och flexibel lösning till de boende.
  • Skapa ett system av leverantörer av hushållsnära tjänster som är godkända av er
  • Satsa på en affär inom dagligvaror snarare än sällanköpsvaror.
  • Satsa på en affär inom hushållsnära tjänster som köps ofta, snarare än sällan.
  • Etablera samarbeten med aktörer som erbjuder digitala tjänster i hemmet – och tryck på den totala affärsnyttan av att den boende väljer dig framför andra enskilda aktörer.
Källa: Fastighetsägarna Stockholm.
Bevaka ämnen i artikeln

Bostäder Hållbarhet Lokaler Tillgänglighet
Fackområden

Förvaltning Husbyggnad
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Handfasta råd till fastighetsägare:

  • Etablera ett nätverk av tjänsteleverantörer som erbjuder bra priser och en smidig och flexibel lösning till de boende.
  • Skapa ett system av leverantörer av hushållsnära tjänster som är godkända av er
  • Satsa på en affär inom dagligvaror snarare än sällanköpsvaror.
  • Satsa på en affär inom hushållsnära tjänster som köps ofta, snarare än sällan.
  • Etablera samarbeten med aktörer som erbjuder digitala tjänster i hemmet – och tryck på den totala affärsnyttan av att den boende väljer dig framför andra enskilda aktörer.
Källa: Fastighetsägarna Stockholm.