Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Malmö vill ge cyklister företräde
Vägar och gator 20 apr 2020
På en cykelgata måste övrig trafik anpassa sig till cyklarnas tempo.
På en cykelgata får motorfordonen anpassa hastigheten efter cykeltrafiken. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos
Malmö profilerar sig redan som en cykelstad framför andra. Nu tar man ett steg till och väljer att undersöka möjligheten att införa särskilda cykelgator.
Regering presenterade våren 2017 en rad nya regeländringar för att främja cykling i Sverige. Ett av dessa förslag var införande av så kallade cykelgator, en gata där cykeln ges företräde framför motorfordon och där dessa ska anpassa hastigheten efter cykeltrafiken. Syftet med dessa gator är att skapa nya och förbättrade möjligheter för cykeltrafiken utan att nödvändigtvis utesluta motorfordonstrafik. 

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Trafikregler på cykelgata

I samband med att Regeringen presenterade en nationell cykelstrategi våren 2017 lämnades också ett antal förslag på regeländringar i trafikförordningen (1998:1276). Följande trafikregler ska gälla på en cykelgata:

  • högsta tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen
  • fordon får enbart parkeras på särskilt anordnade parkeringsplatser
  • en förare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan
  • förare av motordrivna fordon ska anpassa sin hastighet till cykeltrafiken
  • den som bryter mot bestämmelserna döms till böter
Källa: Regeringen
Bevaka ämnen i artikeln

Vägar och gator Säkerhet- och larmsystem Projektering Bestämmelser
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Trafikregler på cykelgata

I samband med att Regeringen presenterade en nationell cykelstrategi våren 2017 lämnades också ett antal förslag på regeländringar i trafikförordningen (1998:1276). Följande trafikregler ska gälla på en cykelgata:

  • högsta tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen
  • fordon får enbart parkeras på särskilt anordnade parkeringsplatser
  • en förare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan
  • förare av motordrivna fordon ska anpassa sin hastighet till cykeltrafiken
  • den som bryter mot bestämmelserna döms till böter
Källa: Regeringen