Varan har lagts till i varukorgen
Uppkopplade fordon minskar på transporterna
Digitalisering 22 okt 2019
uppkopplade-fordon_webb
Volvo lastvagnar och NCC testar nu tillsammans en digital tjänst som ska utnyttja kapaciteten till max i varje fordon för att transportera bort massor. Foto: Joakim Kröger
Grävmaskiner och lastbilar kopplas upp tillsammans och resultatet blir färre transporter av schaktmassor i en del av projektet Västlänken.

NCC är entreprenör i deletappen Centralen inom Västlänken och i den entreprenaden ska stora mängder schaktmassor tas upp och transporteras bort. För att nyttja varje transports lastkapacitet till max har grävmaskiner och lastbilar kopplats upp mot en ny tjänst.

Det är Volvo lastvagnars "Effektiv utlastning" som har börjat användas av en del av maskinerna i projektet.

Kopplas till digital våg

Åkare och grävmaskinister kan följa lasten genom en app, som får information från fordonens digitala vågar. När en lastning är avslutad skickar grävmaskinisterna information digitalt om vad det är för material som har lastats, lastvikten och vart lasten ska.

– Vi har länge sett att det finns stora miljö- och effektiviseringsvinster att göra genom att mäta och digitalisera våra arbetsflöden med schaktmassor. Genom att arbeta tillsammans med Volvo kunde vi realisera våra idéer. Det är ännu ett bevis på att samarbeten mellan olika slags aktörer är viktigt för att driva utvecklingen framåt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure, i ett pressmeddelande.

Fler arbetsmoment blir också digitala genom det här. Man menar även att planeringen kan bli mer exakt och beslut i produktionen kan fattas snabbare.

Tusentals färre transporter

Enligt NCC beräknas den nya tjänsten leda till cirka 8 000 färre lastbilstransporter vid arbetet med Centralen. Det skulle motsvara omkring 1 000 ton mindre utsläpp av koldioxid.

Testet utförs av tio uppkopplade lastbilar och tre grävmaskiner från Volvo.

FAKTA Delentreprenad Centralen

NCC bygger delentreprenaden Centralen inom projektet Västlänken, en ny dubbelspårig järnvägstunnel under centrala Göteborg. 

Centralen omfattar bland annat en ny bro över motorväg E6, den nya underjordiska Station Centralen och två kilometer anslutande tågtunnel.

Källa: Trafikverket och NCC
Bevaka ämnen i artikeln

Digitalisering Hållbarhet Projektering Teknik
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Delentreprenad Centralen

NCC bygger delentreprenaden Centralen inom projektet Västlänken, en ny dubbelspårig järnvägstunnel under centrala Göteborg. 

Centralen omfattar bland annat en ny bro över motorväg E6, den nya underjordiska Station Centralen och två kilometer anslutande tågtunnel.

Källa: Trafikverket och NCC