Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Nya regler kring upphandling – allt ska efterannonseras
Bestämmelser 30 okt 2019
upphandling_webb
En lagändring gör det till krav att upphandlingar som görs ska annonseras i registrerade annonsdatabaser. Foto: Mostphotos
Riksdagen har röstat för ändrade regler kring upphandling. Det innebär bland annat att resultatet av samtliga offentliga upphandlingar publiceras, alltså efterannonseras.
I förra veckan röstade riksdagen för flera ändringar i lagar som rör offentliga upphandlingar.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Ordförklaring

Annonsdatabas: En annonsdatabas kan drivas av en upphandlande myndighet eller enhet samt av privata företag. Enligt de nya reglerna ska de dock registreras hos en myndighet, vilken utses av regeringen, och statistik ska skickas över obearbetat till en annan myndighet som ska ansvara för den nationella upphandlingsstatistiken.

Dynamiska inköpssystem: Ett system som gör det möjligt att göra återkommande inköp av till exempel varor, tjänster och byggentreprenader som finns allmänt tillgängliga på den öppna marknaden. 

Efterannonsering: Innebär att den upphandlande myndigheten eller enheten ska meddela vilka leverantörer som tilldelats kontrakt eller ramavtal. Detta ska göras inom 30 dagar.

Källa: Regeringen, Upphandlingsmyndigheten
Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Bestämmelser Upphandling
Fackområden

Anläggning El & Tele Förvaltning Husbyggnad VVS
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Ordförklaring

Annonsdatabas: En annonsdatabas kan drivas av en upphandlande myndighet eller enhet samt av privata företag. Enligt de nya reglerna ska de dock registreras hos en myndighet, vilken utses av regeringen, och statistik ska skickas över obearbetat till en annan myndighet som ska ansvara för den nationella upphandlingsstatistiken.

Dynamiska inköpssystem: Ett system som gör det möjligt att göra återkommande inköp av till exempel varor, tjänster och byggentreprenader som finns allmänt tillgängliga på den öppna marknaden. 

Efterannonsering: Innebär att den upphandlande myndigheten eller enheten ska meddela vilka leverantörer som tilldelats kontrakt eller ramavtal. Detta ska göras inom 30 dagar.

Källa: Regeringen, Upphandlingsmyndigheten
Fördjupningsmaterial