Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Nya Hisingsbron tar form
Infrastruktur 24 okt 2019
hisingsbron_huvudbild
Under våren 2021 ska nya Hisingsbron öppna för trafik men det dröjer nästan ytterligare ett halvår innan spårvagnar kan köra på den. Foto: Johan Rosholm,Illustration: Tomorrow AB.
Ett av de största projekten i Göteborg har kommit in i en ny fas. Hisingsbrons sidospann och tvärbalkar ska snart börja monteras och den slutgiltiga formen kommer att börja ses.
Området mellan Göteborgs centralstation och Göta älv är en enda stor byggarbetsplats med ständiga ljud från grävmaskiner, lastbilar och mycket annat.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Hisingsbron

Hisingsbron ska ersätta Götaälvbron, färdigbyggd 1939, i centrala Göteborg. Planer på en ny bro har funnits under många år och 2016 påbörjades de första arbetena med Hisingsbron. Den ska vara klar och öppnas för trafik våren 2021. Till hösten samma år är det tänkt att spårvagnar ska börja köra på bron.

Entreprenör för projektet är Skanska tillsammans med det danska företaget MTH. Göteborgs stad är beställare för projektet som beräknas kosta 3,5 miljarder kronor enligt 2009-års prisnivå. Detta finansieras av Västsvenska paketet och Göteborgs stad.

Källa: Göteborgs stad
Bevaka ämnen i artikeln

Infrastruktur Konstruktion Rälsarbete Vägar och gator
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Hisingsbron

Hisingsbron ska ersätta Götaälvbron, färdigbyggd 1939, i centrala Göteborg. Planer på en ny bro har funnits under många år och 2016 påbörjades de första arbetena med Hisingsbron. Den ska vara klar och öppnas för trafik våren 2021. Till hösten samma år är det tänkt att spårvagnar ska börja köra på bron.

Entreprenör för projektet är Skanska tillsammans med det danska företaget MTH. Göteborgs stad är beställare för projektet som beräknas kosta 3,5 miljarder kronor enligt 2009-års prisnivå. Detta finansieras av Västsvenska paketet och Göteborgs stad.

Källa: Göteborgs stad