I januari fick Trafikverket uppdrag av regeringen att öka säkerheten vid obevakade och bevakade plankorsningar längs med järnvägen. Detta för att minska antalet personer som skadas eller omkommer vid dessa.
Myndigheten har nu tagit fram en nationell lista över plankorsningar som ska prioriteras. Det handlar om totalt 180 stycken som ska åtgärdas från år 2020 och framåt. Dessutom beräknas omkring 1 000 plankorsningar ses över fram till år 2025 i samband med olika upprustningar av järnvägen.
Samtidigt förbereder Trafikverket på att byta ut 2 770 aktiva skydd med bommar, ljud- och ljussignaler runt om i landet. Dessa har en reläbaserad teknik idag och ska ersättas med en digital teknik, kallad Alex (Automatic Level Crossing).
Tekniken ska nu testas vid åtta olika plankorsningar och de första installationerna ska ha påbörjats. Efter testperioden ska man från och med år 2020 börja installera dem i större skala. Trafikverket räknar med att det kommer att ta 25 år att byta ut alla aktiva skydd.