Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Hammare kontrollerar materialet bakom tunnelväggar
Forskning 20 nov 2019
tunnel_webb
I december 2015 släpptes trafiken på i Hallandsåstunneln. Den oförstörande metoden som användes i projektet har också använts vid bygget av Follotunneln vid Oslo enligt Nils Rydén. Foto: Skanska
Genom att mäta vibrationer vid knackningar mot prefabricerade tunnelelement kan man ta reda på fyllnadsmaterialets status bakom dessa. Metoden har testats vid bygget av Hallandsåstunneln och gett bra resultat.
Hallandsåstunneln byggdes av tunnelborrmaskiner och i det stora infrastrukturprojektet utvecklade Nils Rydén, idag lektor och docent vid Lunds tekniska högskola samt anläggningstekniker på PEAB, en metod för att på ett oförstörande sätt kontrollera bakfyllnadsmaterialet för de prefabricerade tunnelelementen.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Bevaka ämnen i artikeln

Forskning Infrastruktur Konstruktion Teknik
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter