Enligt Trafikverket finns det flera orsaker till att bygget av den nya sträckningen av motorvägen E4 förbi Stockholm försenas. En viktig del är att myndigheten i mars i år valde att häva kontraktet med entreprenören av bygget av motorvägstunneln på Lovön i Ekerö kommun.
Till Dagens Nyheter säger projektchefen Johan Brantmark att entreprenören LSAB låg ett år efter tidsplanen när kontraktet hävdes.
– För transparensens skull ska vi säga att detta är något entreprenören inte håller med om, säger Förbifart Stockholms projektchef Johan Brantmark till Dagens Nyheter.
För närvarande pågår en ny upphandling av entreprenör som ska ta över arbetet på Lovön. Förhoppningen är att denna ska vara klar till årsskiftet.
Förutom detta finns det flera andra orsaker till förseningen. Trafikverket menar att de geologiska förutsättningarna också spelar en stor roll, i de områden där man spränger berg. Bland annat har det varit en sämre kvalitet än vad tidigare undersökningar visat. Det har gjort att berget behövt tätas mer än beräknat i vissa delar av projektet.
Även installationerna och testerna av anläggningen kommer att ta längre tid och kosta mer.
Trafikverket beräknar därför att hela Förbifart Stockholm inte kommer att öppna förrän 2030, fyra år senare än beräknat. Dock kan delar av sträckan komma att öppna tidigare än så.
Allt detta gör att kostnaden för projektet bedöms öka med cirka 10 procent, ungefär 3,3 miljarder kronor. Det gör att kostnaden kan hamna på 37,7 miljarder kronor istället för planerade 34,4 miljarder kronor.
Är en ny sträckning av motorvägen E4 som blir 21 kilometer lång från Kungens Kurva till Häggvik. Cirka 18 kilometer av sträckan kommer att gå i tunnlar.
Projektet påbörjades 2014 och beräknades bli klart till år 2026. Nu är den nya beräkningen att det blir först 2030 som hela sträckan tas i drift.