Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Mobilt batterilager gör entré i byggbranschen
Eldistribution 2 maj 2019
container
Energilagret var en av flera smarta energilösningar på alpina VM i Åre. Container med batterierna transporteras från Tyskland och även transporten var klimatsmart då den gick på biodiesel, HVO 100. Foto: Vattenfall
Under alpina VM i Åre testades en ny typ av mobilt batterilager. En lösning som nu har utvärderats och som även är applicerbar på byggbranschen.
Det var under Alpina VM i Åre i början av året som Vattenfall presenterade sin nyhet  ett mobilt batterilager innehållande åtta batterier på totalt 340 kilowattimmar med uppgiften att förse eventets elbilar, snöskotrar och fyrhjulingar med laddning.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Så funkar det

I en enkel beskriven form består batterilagret av:

  • En batteridel (där lagras el/energi)
  • En kraftelektronikdel (där elen omformas från växel- till lik-ström)
  • En del där själva logiken och styrningen sitter.

Lagret kopplas in på lågspänningssidan (0,4 kV) AC, omvandlas till likström och laddar batterierna. När uttag från inkopplat nät sker går detta via batteriets styrsystem som ”bestämmer” på vilket sätt man bäst hanterar det uttaget.

Beroende på vilka parametrar man styr på kan man till exempel: 

  • Styra effektuttag mot inkommande nät map att hålla ned  kostnader (Peak shaving).
  • Använda överkapacitet i batterierna till att frekvensreglera mot överliggande nät.
  • Använda överkapacitet i batterierna till att möjliggöra ett högre uttag än annars vore möjligt.
  • Använda sparad energi till att kunna strömförsörja vid strömavbrott på matande nät (Reservkraft).
FAKTA Användningsområden

  • Vid events för att ersätta dieselgeneratorer till exempel festivaler, sportarrangemang, konserter etcetera.
  • För att ”boosta” elnätet, antingen på grund av för låg anslutningseffekt (byggström till exempel) eller för att möjliggöra snabbladdning av elbilar.
  • Som tillfällig lösning i väntan på en permanent lösning.
  • För stora elkonsumenter som önskar minska sina kostnader för effektuttag (Peak shaving).
Källa: Network solution
Bevaka ämnen i artikeln

Eldistribution Energi Miljö Teknik
Fackområden

Anläggning El & Tele Husbyggnad
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Så funkar det

I en enkel beskriven form består batterilagret av:

  • En batteridel (där lagras el/energi)
  • En kraftelektronikdel (där elen omformas från växel- till lik-ström)
  • En del där själva logiken och styrningen sitter.

Lagret kopplas in på lågspänningssidan (0,4 kV) AC, omvandlas till likström och laddar batterierna. När uttag från inkopplat nät sker går detta via batteriets styrsystem som ”bestämmer” på vilket sätt man bäst hanterar det uttaget.

Beroende på vilka parametrar man styr på kan man till exempel: 

  • Styra effektuttag mot inkommande nät map att hålla ned  kostnader (Peak shaving).
  • Använda överkapacitet i batterierna till att frekvensreglera mot överliggande nät.
  • Använda överkapacitet i batterierna till att möjliggöra ett högre uttag än annars vore möjligt.
  • Använda sparad energi till att kunna strömförsörja vid strömavbrott på matande nät (Reservkraft).
FAKTA Användningsområden

  • Vid events för att ersätta dieselgeneratorer till exempel festivaler, sportarrangemang, konserter etcetera.
  • För att ”boosta” elnätet, antingen på grund av för låg anslutningseffekt (byggström till exempel) eller för att möjliggöra snabbladdning av elbilar.
  • Som tillfällig lösning i väntan på en permanent lösning.
  • För stora elkonsumenter som önskar minska sina kostnader för effektuttag (Peak shaving).
Källa: Network solution