Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Kravet: En miljon nya laddningspunkter
Bestämmelser 13 jun 2019
23884687-laddningsstation.webb
En miljon laddningspunkter 2030. Så många punkter behövs om vi ska kunna ladda våra elfordon om elva år. Foto: Mostphotos
Från och med 2020 måste alla nya fastigheter med fler än tio p-platser ha förberett för laddning av elfordon. Sju år senare gäller kravet även parkeringar vid befintliga lokalbyggnader.
Trafikverket har gjort en analys som pekar mot att antalet laddfordon kan närma sig en miljon 2030 och om tre år, förväntas det finnas cirka 280 000 laddbara personbilar i trafik.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Ordlista

Ledningsinfrastruktur: Kanaler för elektriska kablar.
Laddningspunkter: Den installation som behövs för att fordonet ska kunna laddas.

Källa: Boverket
FAKTA Bakgrund till de nya kraven

I genomförandet av EU:s energiunion presenterade EU-kommissionen ett förslag till ändring av direktivet om byggnaders energiprestanda, som en del av paketet "Ren energi för alla i Europa". Artikel 8 i direktivet har därför reviderats och innehåller nu nya bestämmelser om elektromobilitet.

Regeringen gav Boverket i uppdrag att föreslå hur svenska byggregler bör kompletteras med krav på laddinfrastuktur för elfordon.

Boverket har genomfört uppdraget i samarbete med Energimyndigheten och Energimarknadsinspektionen. Under utredningens gång har Boverket fört en dialog med berörda aktörer och branscher. Boverket anlitade också Sweco som levererade underlag till utredningen.

Källa: Boverket
Bevaka ämnen i artikeln

Bestämmelser Elinstallation Eldistribution
Fackområden

El & Tele Förvaltning Husbyggnad
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Ordlista

Ledningsinfrastruktur: Kanaler för elektriska kablar.
Laddningspunkter: Den installation som behövs för att fordonet ska kunna laddas.

Källa: Boverket
FAKTA Bakgrund till de nya kraven

I genomförandet av EU:s energiunion presenterade EU-kommissionen ett förslag till ändring av direktivet om byggnaders energiprestanda, som en del av paketet "Ren energi för alla i Europa". Artikel 8 i direktivet har därför reviderats och innehåller nu nya bestämmelser om elektromobilitet.

Regeringen gav Boverket i uppdrag att föreslå hur svenska byggregler bör kompletteras med krav på laddinfrastuktur för elfordon.

Boverket har genomfört uppdraget i samarbete med Energimyndigheten och Energimarknadsinspektionen. Under utredningens gång har Boverket fört en dialog med berörda aktörer och branscher. Boverket anlitade också Sweco som levererade underlag till utredningen.

Källa: Boverket