Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Utvärderingen blev en folkbildningsresa
Hållbarhet 15 jan 2019
huvudbild_peab
Peab arrangerar workshops för att diskutera inkludering och jämlikhet. Foto: Peab
Arbetet för inkludering och jämlikhet inom byggbranschen fortsätter. Men hur gör man egentligen för att engagera alla i en fråga som vid första anblicken bara verkar röra vissa? Det är dags att inse att kampen för inkludering på arbetsplatsen inte bara är en kvinnofråga, menar Maria Hernroth, hållbarhetschef på Peab.
För många öppnades ögonen för skeva strukturer på arbetsplatsen hösten 2017 i samband med #metoo. För Maria Hernroth och Peab började det mycket tidigare, i samband med utvärderingar av Peab-skolan. Eleverna trivdes i skolan, men när de kom ut på arbetsplatsen vände det. Klimatet var hårt i fråga om jargong, värderingar och genomsyrat av en machokultur.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Kampanjerna

#Metoo är en hashtag som skapades i sociala medier för att uppmärksamma sexuella trakasserier mot kvinnor. Under hashtagen delade kvinnor med sig av sina egna erfarenheter i syfte att synliggöra det omfattande problemet. Kampanjen blev stor, både i Sverige och internationellt.

#Sistaspikenikistan blev byggbranschens svar på #metoo. Kampanjen samlade 200 vittnesmål och fler än 4 500 kvinnor undertecknade uppropet för att få ett slut på sexism och övergrepp.

Bevaka ämnen i artikeln

Hållbarhet Arbetsmiljö Jämställdhet och mångfald Utbildning
Fackområden

Anläggning El & Tele Förvaltning Husbyggnad VVS
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Kampanjerna

#Metoo är en hashtag som skapades i sociala medier för att uppmärksamma sexuella trakasserier mot kvinnor. Under hashtagen delade kvinnor med sig av sina egna erfarenheter i syfte att synliggöra det omfattande problemet. Kampanjen blev stor, både i Sverige och internationellt.

#Sistaspikenikistan blev byggbranschens svar på #metoo. Kampanjen samlade 200 vittnesmål och fler än 4 500 kvinnor undertecknade uppropet för att få ett slut på sexism och övergrepp.