Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Så går det för de svenska elvägarna
Elinstallation 15 feb 2019
elvag
Lastbilen kör gods en gång i veckan på elvägen. Planen är att fler turer ska börja göras under våren. Foto:NCC Joakim Kröger
Testerna av de två elvägarna som har byggts i Sverige pågår för fullt. Tidsplanen för de båda har förlängts och de vunna erfarenheterna presenteras i två rapporter som Trafikverket har publicerat.
De så kallade elvägsdemonstratorerna, som Trafikverket har upphandlat utgörs av två projekt. Dels en två kilometer lång sträcka utanför Sandviken som laddar lastbilar via en luftledning och en andra som består av en elskena i vägbanan på en allmän väg utanför Arlanda.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Svenska elvägar

På uppdrag av Trafikverket är idag två projekt igång med försök med elvägar för lastbilar. Dels en två kilometer lång sträcka med luftledning på E16 utanför Sandviken och den två kilometer långa vägbanan med elskena vid Arlanda flygplats.

Trafikverket planerar att inom de närmaste åren starta en större pilot, där även affärsmodeller på en sträcka som är 20–30 kilometer lång ska testas.

Även fler mindre elvägar planeras nu och Trafikverket har upphandlat tre leverantörer som kan få testa sina lösningar på allmän väg.

Källa: Trafikverket
Bevaka ämnen i artikeln

Elinstallation Teknik Vägar och gator
Fackområden

Anläggning El & Tele
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Svenska elvägar

På uppdrag av Trafikverket är idag två projekt igång med försök med elvägar för lastbilar. Dels en två kilometer lång sträcka med luftledning på E16 utanför Sandviken och den två kilometer långa vägbanan med elskena vid Arlanda flygplats.

Trafikverket planerar att inom de närmaste åren starta en större pilot, där även affärsmodeller på en sträcka som är 20–30 kilometer lång ska testas.

Även fler mindre elvägar planeras nu och Trafikverket har upphandlat tre leverantörer som kan få testa sina lösningar på allmän väg.

Källa: Trafikverket