Branschorganisationerna och försäkringsbolagen har för första gången gått ihop och gett ut en gemensam broschyr. Den förklarar enkelt vad man ska tänka på och begära av sin hantverkare för att alla regler ska uppfyllas.
– Det är svårt att veta vilka regler som gäller och vilka krav man kan ställa vid ny- och ombyggnation. Med "Vägen till ett lyckat arbete" hoppas vi förenkla för både villaägare, fastighetsägare och hantverkare, säger Thomas Helmerson, verksamhetsledare för Vattenskadecentrum som samordnat broschyren, i ett pressmeddelande.
Både konsumenttjänstlagen och försäkringsbolagens villkor har krav på att arbetet utförs fackmässigt. Men vad innebär detta? Den frågan är en av de saker som förklaras lite närmre i broschyren.
Broschyren innehåller även en checklista och flera länkar till var man hittar rätt hantverkare och mer information.
– Vi hoppas att den ska få stor spridning och underlätta för alla som funderar på att bygga nytt eller renovera kök och badrum, säger Thomas Helmerson.
Följande branschorganisationer och försäkringsbolag står bakom broschyren: Byggkeramikrådet, GVK/Svensk Våtrumskontroll, Målarbranschens våtrumskontroll, Säker Vatten, Installatörsföretagen, Svensk Försäkring, Dina Försäkringar, Folksam, Gar-Bo, IF, Länsförsäkringar, Moderna försäkringar och Trygg Hansa.
Följande branschorganisationer och försäkringsbolag står bakom broschyren: Byggkeramikrådet, GVK/Svensk Våtrumskontroll, Målarbranschens våtrumskontroll, Säker Vatten, Installatörsföretagen, Svensk Försäkring, Dina Försäkringar, Folksam, Gar-Bo, IF, Länsförsäkringar, Moderna försäkringar och Trygg Hansa.