För att få mer kunskap om vad som påverkar höga respektive låga returtemperaturer har man i förstudien analyserat data från närmare 8700 fjärrvärmeundercentraler i Stockholm. Analysen visar att fyra faktorer är betydelsefulla:
Det viktigaste för att få en låg returtemperatur verkar vara att byggnaden har en stor vattenanvändning. Detta har en enkel teknisk förklaring eftersom fjärrvärmereturen då får en god avkylning mot inkommande kallvatten. Det innebär förstås inte att det är bra att slösa på varmvatten, men det är en förklaring till varför vissa byggnader skiljer sig ur mängden.
En annan väldigt tydlig trend i analysen är att de professionella förvaltarna håller flera grader lägre returtemperatur. Enligt Karin Lindström ser man skillnad mot bostadsrättsföreningar vilket möjligtvis kan handla om tid och kunskap. De inser kanske inte att investeringen faktiskt är bra och lönsam och dessutom byts styrelsen ut med jämna mellanrum så att det blir svårt att ha en kontinuitet i arbetet.
Skulle det behövas någon form av informationskampanj?
– Ja. Jag tror att mindre ovana fastighetsägare skulle behöva ett kunskapsstöd och kanske till om med någon form av tekniskt stöd.
För att få mer kunskap om vad som påverkar höga respektive låga returtemperaturer har man i förstudien analyserat data från närmare 8700 fjärrvärmeundercentraler i Stockholm. Analysen visar att fyra faktorer är betydelsefulla:
Det viktigaste för att få en låg returtemperatur verkar vara att byggnaden har en stor vattenanvändning. Detta har en enkel teknisk förklaring eftersom fjärrvärmereturen då får en god avkylning mot inkommande kallvatten. Det innebär förstås inte att det är bra att slösa på varmvatten, men det är en förklaring till varför vissa byggnader skiljer sig ur mängden.
En annan väldigt tydlig trend i analysen är att de professionella förvaltarna håller flera grader lägre returtemperatur. Enligt Karin Lindström ser man skillnad mot bostadsrättsföreningar vilket möjligtvis kan handla om tid och kunskap. De inser kanske inte att investeringen faktiskt är bra och lönsam och dessutom byts styrelsen ut med jämna mellanrum så att det blir svårt att ha en kontinuitet i arbetet.
Skulle det behövas någon form av informationskampanj?
– Ja. Jag tror att mindre ovana fastighetsägare skulle behöva ett kunskapsstöd och kanske till om med någon form av tekniskt stöd.