Det är mycket att lära sig inför ett jobb med administrativa uppgifter kring plan- och bygglagen, PBL. Det har Boverket tagit fasta på med en ny webbutbildning.
Syftet med utbildningen är att skapa grundläggande förståelse för olika uppgifter man kan behöva lösa som nyanställd.
Även den med lite större farenhet ska kunna använda materialet. Om inte annat för att fräscha upp kunskaperna om det finns ett sådant behov.
Med det nya materialet vill Boverket ge stöd i allt från specifika arbetsuppgifter till hur arbetsplatsen kan se ut. I slutändan ska utbildningen främja rättssäkerhet och effektivitet kring PBL-administration inom samhällsbyggnadsproessen.
En lång rad frågor finns med.
Bland annat handlar det om de grundläggande förutsättningarna för hur PBL är uppbyggt. Därutöver redogörs för exempelvis förhållandet till annan relevant lagstiftning.
Åtta lektioner ingår i utbildningen. Sammanlagt tar det ungefär fem timmar att gå igenom hela innehållet som utgörs av såväl föreläsningar som diskussioner med olika experter. Även textavsnitt, övningar och praktiska exempel från olika kommuner ingår.
Allt som behövs för att genomföra utbildningen är en dator och internetanslutning. Enligt Boverket kan det vara en bra idé att låta nya och erfarna kollegor gå igenom materialet tillsammans för att underlätta diskussioner om hur den egna kommunen jobbar med de olika frågorna.