Endast en av elva tillfrågade kommuner säger att de ska införa miljözoner för personbilar, nästa år. Dock har flera kommuner, bland annat Göteborg, idag miljözoner för tunga fordon. Foto: Mostphotos
Av Sveriges största kommuner är det endast Stockholm som ska införa miljözoner för personbilar nästa år. Här hoppas man på bättre luftkvalité vid en av stadens mest trafikerade gator.
Omvärldsbevakning har varit i kontakt med Sveriges elva största kommuner sett till befolkningsmängd och av de som har svarat är det bara Stockholm som har fattat ett politiskt beslut om att införa miljözoner nästa år. Från den 1 januari 2020 ändras bestämmelserna om miljözoner och det blir möjligt för kommuner att införa sådana för personbilar.
Fortsätt läsa – starta din prenumeration!
För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som du själv kan styra.
Kommuner ska få möjligheten att införa miljözoner för personbilar i tätorter. Det föreslog regeringen i förra veckan. Förslaget är att särskilt dieselbilar ska kunna stängas ute.
I framtiden ska även personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar beröras av miljözoner. Det föreslår Transportstyrelsen i en utredning till regeringen.
Åtgärder för att öka stabiliteten i områden med risk för jordskred har en miljö- och klimatpåverkan. En ny vägledning ger rekommendationer för hur det ska redovisas.
En förstudie inom Bebo har undersökt energibesparing och klimatpåverkan för olika fönsteråtgärder i flerbostadshus. Ett enklare excelverktyg har också tagits fram för att hjälpa fastighetsägare att fatta beslut.