Varan har lagts till i varukorgen
Ny lösning ska slita mindre på rälsen
Forskning 26 sep 2018
overgang-jarnvag
Behovet av underhåll vid övergångar mellan järnvägsräls som ligger på ballast och sådan som ligger på betongplatta ska förhoppningsvis minska med den nya lösningen. Foto: Luleå tekniska universitet
Luleå tekniska universitet har fått patent på en ny lösning som förhoppningsvis ska minska på slitaget av järnvägsräls som ligger på övergångar med betongplatta. Nu ska den optimeras.
Det är vid Järnvägstekniskt centrum, JVTC, vid universitetet som den nya lösningen har tagits fram av Jan Lundberg, forskare inom drift- och underhållsteknik. Den nya uppfinningen går ut på att skapa en ny typ övergångszon från järnvägsrälsen som ligger på ballast till den räls som ligger på en solid betongplatta.

Fortsätt att läsa - prova 30 dagar utan kostnad

Prova Byggkoll i 30 dagar utan kostnad (värde 515 kr). Få tillgång till den senaste informationen om hur lagar, regler, hållbarhet och ny teknik påverkar dig och dina kunders verksamhet.

Prova idag. Automatiskt avslut.

Bevaka ämnen i artikeln

Forskning Rälsarbete Teknik Underhåll
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter