Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Ny lösning ska slita mindre på rälsen
Forskning 26 sep 2018
overgang-jarnvag
Behovet av underhåll vid övergångar mellan järnvägsräls som ligger på ballast och sådan som ligger på betongplatta ska förhoppningsvis minska med den nya lösningen. Foto: Luleå tekniska universitet
Luleå tekniska universitet har fått patent på en ny lösning som förhoppningsvis ska minska på slitaget av järnvägsräls som ligger på övergångar med betongplatta. Nu ska den optimeras.
Det är vid Järnvägstekniskt centrum, JVTC, vid universitetet som den nya lösningen har tagits fram av Jan Lundberg, forskare inom drift- och underhållsteknik. Den nya uppfinningen går ut på att skapa en ny typ övergångszon från järnvägsrälsen som ligger på ballast till den räls som ligger på en solid betongplatta.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA FEM-metoden

FEM är en förkortning för finita elementmetoden. Använder datorer för att beräkna och analysera tekniska problem, till exempel för hållbarhetsanalys för mekaniska konstruktioner. Eller för att kontrollera hållfastheten som inte existerar i annat än datamodeller.

Bevaka ämnen i artikeln

Forskning Rälsarbete Teknik Underhåll
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA FEM-metoden

FEM är en förkortning för finita elementmetoden. Använder datorer för att beräkna och analysera tekniska problem, till exempel för hållbarhetsanalys för mekaniska konstruktioner. Eller för att kontrollera hållfastheten som inte existerar i annat än datamodeller.