Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Domstol ger Västlänken grönt ljus
Juridik 18 maj 2018
vastlanken
Trafikstart för Västlänken är planerad till år 2026. Så här föreställer man sig att stationen vid centralen i Göteborg kan se ut då. Illustration: Metro Arkitekter
Mark- och miljööverdomstolen har gett Trafikverket tillåtelse att påbörja byggandet av järnvägstunneln Västlänken i Göteborg. Detta trots att domstolen ännu inte har prövat villkoret för luftburet buller.
I början av veckan meddelade mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt att Trafikverket får rätt att påbörja projektet Västlänken och det tillhörande arbetet med Olskrokens planskildhet i Göteborg.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

OM Västlänken

Är en järnvägsförbindelse som kommer att gå under stora delar av centrala Göteborg. En underjordisk station ska byggas vid Korsvägen och en vid Haga. Även en byggs vid dagens centralstation.

Byggstart är beräknad till nu i år och ska vara klar för järnvägstrafik 2026. Sammanlagt blir Västlänken cirka 8 kilometer långt, varav 6 kilometer blir i tunnel. 2009 beräknades kostnaden för projektet landa på 20 miljarder kronor.

Källa: Trafikverket
Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Juridik Rälsarbete
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

OM Västlänken

Är en järnvägsförbindelse som kommer att gå under stora delar av centrala Göteborg. En underjordisk station ska byggas vid Korsvägen och en vid Haga. Även en byggs vid dagens centralstation.

Byggstart är beräknad till nu i år och ska vara klar för järnvägstrafik 2026. Sammanlagt blir Västlänken cirka 8 kilometer långt, varav 6 kilometer blir i tunnel. 2009 beräknades kostnaden för projektet landa på 20 miljarder kronor.

Källa: Trafikverket
Fördjupningsmaterial