Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Spårväg mot framtiden
Lund bygger mot en framtid med spårväg
Finansiering 3 jul 2018
sparvag_lund
Den första sträckan av spårvägen från Clementstorget anläggs i de mer historiska miljöerna av Lund. Det har krävt noggrann övervakning av arkeologer. Foto: Tobias Sterner
I Lund pågår arbetet för fullt för att staden ska bli Sveriges åttonde kommun med spårväg. Den gamla staden har dock bjudit på en del överraskningar och utmaningar under bygget.
I Brunnshög finns en stor del av Lunds framtida stadsutveckling. Nya flerfamiljshus börjar ta plats i det som ska bli den innovativa stadsdelen, granne med Max IV laboratoriet och det framtida forskningscentret ESS.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

OM Lunds spårväg

Ska bli en 5,5 kilometer lång spårvägslinje från centralstationen i Lund till det nya området Science Village. Den byggs som dubbelspår. Linjen kommer att ha nio hållplatser.

Ingen biltrafik ska få vara på banan, förutom i korsningar. Banan ska även vara beväxt med gräs.

Spårvagnarna ska vara omkring 30 meter långa och ha en kapacitet för cirka 160 resenärer. Fem likriktarstationer ska försörja systemet med el. Planen är att spårvagnarna ska avgå var sjunde minut i rusningstrafik.

Vagnarna bekostas av Region Skåne/Skånetrafiken. Planerad trafikstart är våren 2020.

Källa: Lunds kommun
OM Spårvägens finansiering

Investeringskostnaden för spårvägen är cirka 776 miljoner kronor. Omkring 40 procent finansieras genom Trafikverkets stadsmiljöavtal. Sverigeförhandlingen har sedan också skrivit ett avtal om medfinansiering med 74,5 miljoner kronor.

Depån för spårvagnarna finansieras helt av Region Skåne. Beräknad kostnad för den är 200 miljoner kronor.

Källa: Trafikverket, Sverigeförhandlingen, Lunds kommun
FAKTA Blickfång: Syd

  • Södra Sverige är en mycket expansiv region med en stor mängd pågående bygg- och infrastrukturprojekt.
  • Svensk Byggtjänsts omvärldsbevakning har besökt ett flertal projekt i bland annat Malmö, Helsingborg och Lund för att samla erfarenheter och kunskap.
  • Resultatet blev reportage och tv-inslag som du kommer att kunna ta del av här på webbplatsen.
Bevaka ämnen i artikeln

Finansiering Projektering Samhällsplanering Rälsarbete
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

OM Lunds spårväg

Ska bli en 5,5 kilometer lång spårvägslinje från centralstationen i Lund till det nya området Science Village. Den byggs som dubbelspår. Linjen kommer att ha nio hållplatser.

Ingen biltrafik ska få vara på banan, förutom i korsningar. Banan ska även vara beväxt med gräs.

Spårvagnarna ska vara omkring 30 meter långa och ha en kapacitet för cirka 160 resenärer. Fem likriktarstationer ska försörja systemet med el. Planen är att spårvagnarna ska avgå var sjunde minut i rusningstrafik.

Vagnarna bekostas av Region Skåne/Skånetrafiken. Planerad trafikstart är våren 2020.

Källa: Lunds kommun
OM Spårvägens finansiering

Investeringskostnaden för spårvägen är cirka 776 miljoner kronor. Omkring 40 procent finansieras genom Trafikverkets stadsmiljöavtal. Sverigeförhandlingen har sedan också skrivit ett avtal om medfinansiering med 74,5 miljoner kronor.

Depån för spårvagnarna finansieras helt av Region Skåne. Beräknad kostnad för den är 200 miljoner kronor.

Källa: Trafikverket, Sverigeförhandlingen, Lunds kommun
FAKTA Blickfång: Syd

  • Södra Sverige är en mycket expansiv region med en stor mängd pågående bygg- och infrastrukturprojekt.
  • Svensk Byggtjänsts omvärldsbevakning har besökt ett flertal projekt i bland annat Malmö, Helsingborg och Lund för att samla erfarenheter och kunskap.
  • Resultatet blev reportage och tv-inslag som du kommer att kunna ta del av här på webbplatsen.