Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Massor transporteras bort med fartyg
Hållbarhet 26 jan 2018
forbifart-stockholm-hamn
Tre mindre hamnar har byggts inom projektet Förbifart Stockholm, för att skeppa ut massor. De ska vara i bruk fram till cirka år 2022. Foto: Mikael Ullén, Trafikverket
När Förbifart Stockholm planerades var kravet från regeringen att en stor del av massorna från projektet skulle transporteras bort med fartyg. Nu är den verksamheten igång.
Arbetet med projektet Förbifart Stockholm är igång och på flera ställen runt om i Stockholms län har arbetet med tunnlarna pågått en längre tid. En konsekvens av det påbörjade arbetet är att många ton bergmassor ska tas om hand varje dag.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Förbifart Stockholm

Är en ny 21 kilometer lång motorväg som nu byggs mellan Stockholms norra och södra delar. 18 kilometer av vägen ska gå i tunnel.

Första delen av bygget påbörjades 2015, och tunnelarbetet 2016. Projektet beräknas bli klart för trafik år 2026.

Kostnaden för Förbifart Stockholm beräknas bli 26 miljarder kronor. 80 procent finansieras av trängselskatt och 20 procent av staten.

Källa: Trafikverket
FAKTA Norra Djurgårdsstaden

Består av områdena Hjorthagen, Värtahamnen, Frihamnen och Loudden i Stockholms stad. Norra Djurgårdsstaden är tänkt att bli ett sammanlänkat område för cirka 12 000 bostäder och 35 000 arbetsplatser.

De första bostäderna började byggas 2011 och projektet är tänkt att bli klart till år 2030. Hela området är cirka 236 hektar stort. Bara i området Hjorthagen beräknas Stockholms stad investera cirka 5 miljarder kronor.

Källa: Stockholms stad
Bevaka ämnen i artikeln

Hållbarhet Projektering Transportsystem
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Förbifart Stockholm

Är en ny 21 kilometer lång motorväg som nu byggs mellan Stockholms norra och södra delar. 18 kilometer av vägen ska gå i tunnel.

Första delen av bygget påbörjades 2015, och tunnelarbetet 2016. Projektet beräknas bli klart för trafik år 2026.

Kostnaden för Förbifart Stockholm beräknas bli 26 miljarder kronor. 80 procent finansieras av trängselskatt och 20 procent av staten.

Källa: Trafikverket
FAKTA Norra Djurgårdsstaden

Består av områdena Hjorthagen, Värtahamnen, Frihamnen och Loudden i Stockholms stad. Norra Djurgårdsstaden är tänkt att bli ett sammanlänkat område för cirka 12 000 bostäder och 35 000 arbetsplatser.

De första bostäderna började byggas 2011 och projektet är tänkt att bli klart till år 2030. Hela området är cirka 236 hektar stort. Bara i området Hjorthagen beräknas Stockholms stad investera cirka 5 miljarder kronor.

Källa: Stockholms stad