Den 1 januari var det en lång rad nya och förändrade lagar som trädde i kraft. Inte minst för den som sysslar med byggande. De olika förändringarna handlar om allt från miljöbedömningar till beskattning och avgifter.
Bland annat blir det nya bud för den som har tjänstebil. Nu gäller att trängselskatt vid privat körning med förmånsbil är en skattepliktig förmån. Detta innebär att trängselskatten lyfts ut från förmånsvärdet för att värderas och beskattas separat.
För att underlagen ska bli korrekta krävs att anställda som har tjänstebil gör noteringar i sin körjournal om vilka betalstationer som passerats vid tjänstekörning. Arbetsgivaren ska i sin tur beräkna och redovisa förmånsvärdet i arbetsgivardeklarationen månadsvis samt i kontrolluppgifter för anställda med förmånsbil.
Förändringen blir kännbar för en stor del av branschen, menar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier.
– Många av både de små och stora företagen är väldigt rörliga över kommungränserna så det här blir självklart en extra skatt för dem, säger Björn Wellhagen.
Syftet med de nya reglerna är att begränsa den privata körningen med firmabilar. Björn Wellhagen är dock kritisk. Enligt honom borde fokus vara att försöka hantera det befintliga regelverket på ett smartare sätt.
– Inte minst så ökar man på det här sättet nu företagens administrativa börda, säger han.
För bilburna finns fler nyheter. Förare som använder mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning under färden får inte hålla den i handen. Förbudet gäller utan att det krävs en prövning av om användningen påverkat själva körningen.
Utöver det införs även ett antal ändringar kring bland annat arbetsmarknad och anställningar, som exempelvis ett nytt regelverk för nyanländas etablering där en särskild utbildningsplikt ingår. Handläggningen av etableringsersättningen flyttas från Arbetsförmedlingen till Försäkringskassan.