Varan har lagts till i varukorgen
Flest klagomål på hantverkstjänster
Renoveringar 26 jan 2018
Hantverkare
Konsumenter blir inte alltid nöjda med hantverkarnas tjänster. Foto: Mostphotos
Konsumenter fortsätter att klaga mest på hantverkstjänster och köp av begagnade bilar. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2017.

Totalt rör det sig om närmare 119 000 klagomål varav drygt nio procent handlade om problem vid köp av begagnad bil och drygt åtta procent om hantverkstjänster.

Så länge som Konsumentverket har mätt konsumentklagomål har bilden varit den samma.

– Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger Niclas Sturesson, ordförande i Konsumentvägledarnas yrkesförening i ett pressmeddelande.

Klagomålen på hantverkare handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

OM Checklista hantverkare

  • Avtala med hantverkaren om arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska de också med i avtalet.
  • Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om.
  • Konsumentverket har en mall (se länk nedan) för avtal för just hantverkstjänster, ett formulär som underlättar för både hantverkare och beställare.
  • Betala aldrig i förväg!
  • Ha en bra dialog med hantverkaren och var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om dina förväntningar går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. 
Källa: www.konsumentverket.se
Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Renoveringar Bostäder Innemiljö
Fackområden

Förvaltning Husbyggnad Renovering
Mer i ämnet

Fler nyheter

OM Checklista hantverkare

  • Avtala med hantverkaren om arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska de också med i avtalet.
  • Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om.
  • Konsumentverket har en mall (se länk nedan) för avtal för just hantverkstjänster, ett formulär som underlättar för både hantverkare och beställare.
  • Betala aldrig i förväg!
  • Ha en bra dialog med hantverkaren och var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om dina förväntningar går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. 
Källa: www.konsumentverket.se
Fördjupningsmaterial